فروش آنلاین فایل ۴ روش مدیریت هزینه های شخصی و بررسی تمام نکات موثر - کنفرانس ux

با بهترین روش برای مدیریت هزینه های شخصی آشنا شویم

پول خرج کردن یکی از ساده ترین و لذت بخش ترین کارهای دنیا است. اما اگر نتوانیم هزینه های شخصی خود را مدیریت کنیم، خیلی زود همه پول ها تمام می شوند و با مشکلات مختلفی روبرو می شویم. بسیاری از افراد برنامه‌ مشخصی برای زمان بازنشستگی و از کارافتادگی خود ندارند. در حقیقت فکر گذراندن دوران پیری و سالخوردگی با مبلغ کمی پول در حساب شخصی همه‌ ما را نگران خواهد کرد.

در حال حاضر با افزایش تورم و تغییر شرایط اقتصادی به ویژه افزایش هزینه های زندگی، نمی توانیم بر اساس آن چه می خواهیم و مد نظر داریم، خرج کنیم. به همین خاطر با مشکلاتی مواجه می شویم که برای رفع آن ها باید روش های مدیریت هزینه های شخصی را بشناسیم. پول عامل مهمی است که می تواند تأثیر زیادی در خوشبخت بودن یا نبودن انسان ها داشته باشد.

از طرفی همه افراد به دنبال افزایش پول خود هستند تا بتوانند کارهایی را که دلشان می خواهد انجام دهند تا در نهایت احساس رضایت و خوشبختی داشته باشند. با این حال علت این که خرج و مخارج ما یکی نیست و باعث می شود پول مان زودتر از موعد تمام شود، موضوعی است که به مدیریت نیاز دارد و با بودجه بندی مناسب و انتخاب راه درست می توانیم این مشکل را برطرف کنیم.

به همین خاطر اگر دوست دارید مدیریت هزینه های شخصی خود را در دست بگیرید و سواد مالی خود را ارتقا دهید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مدیریت هزینه های شخصی

۱. بودجه بندی کنید

  • به مدت یک ماه تمام مخارج خود را بررسی کنید

هیچ اجباری در کار نیست که خودتان را محدود کنید و به خود گرسنگی دهید. بلکه تنها کافی است بدانید در طول یک ماه پول هایتان را صرف چه اموری کرده اید. قبض و رسید تمام خریدهایتان را نگه دارید. حتی اگر رسیدی دریافت نکردید، حتما تمام خریدها را یادداشت کنید و ببینید آخر ماه چه مقدار پول برای شما باقی مانده است.

  • بعد از گذشت ماه اول، همه مخارج خود را یادداشت کنید

چیزهایی که قصد خرید آن ها را داشتید، یادداشت نکنید. تنها مواردی را یادداشت کنید که برای آن ها پول داده اید. خریدهای خود را به صوت کاملا معقول دسته بندی کنید. بر اساس مخارج واقعی خود در طول یک ماه و آگاهی تان نسبت به مخارج و هزینه ها، در بودجه بندی خود بنویسید که می خواهید چه مقدار از درآمد ماهیانه خود را صرف هزینه های واقعی خود کنید.

در بودجه بندی خود، ستون های جداگانه ای را برای بودجه تعیین شده و بودجه واقعی خود ایجاد کنید. بودجه تعیین شده بودجه ای است که شما تعیین می کنید می خواهید چه مقدار در یک دسته مخصوص هزینه کنید. این بودجه می بایست در هر ماه ثابت باشد و ابتدای هر ماه نیز محاسبه گردد. اما بودجه واقعی شما بودجه ای است که در پایان ماه تعیین می کند چه مقدار خرج کرده اید. البته این بودجه در هر ماه دارای نوسان است و در آخر هر ماه محاسبه می گردد.

بسیاری از افراد قسمت زیادی از بودجه خود را به پس انداز اختصاص می دهند. البته نیازی نیست شما در بودجه خودتان پس اندازها را هم لحاظ کنید. اما اگر این کار را بکنید، فکر بدی نیست و ضرری هم ندارد. معمولا برنامه ریزهای مالی حرفه ای به مشتریان خود پیشنهاد می کنند، حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مجموع درآمد خود را به پس انداز اختصاص دهند.

مدیریت هزینه های زندگی

  • در نوشتن بودجه با خودتان روراست باشید

کاملا درست است! این پول مال شماست و شما برای آن زحمت کشیده اید. اما واقعا هیچ نیازی نیست به خودتان دروغ بگویید و خودتان را نسبت به مخارج و چیزهایی که قصد خریدش را دارید، گول بزنید. با این کار به تنها کسی که ضرر می زنید، خودتان هستید. از طرف دیگر اگر ندانید چگونه می خواهید پول خود را خرج کنید، بودجه شما برای محکم کاری به چند ماه زمان نیاز خواهد داشت. در ضمن تا زمانی که با خودتان روراست نشده اید، از نوشتن هر گونه عدد و رقم جدا خودداری کنید.

به طور مثال اگر قصد دارید در هر ماه ۲۰۰ هزار تومان پس انداز کنید و می دانید که این کار برای تان سخت است، آن را در بودجه یادداشت نکنید. رقمی را بنویسید که واقعا می توانید هر ماه از عهده پس انداز آن بر بیایید. سپس در طول ماه به بودجه خود نگاه کنید و ببینید می توانید سر کیسه را شل کنید و از جای دیگری مبلغی به حساب پس اندازتان واریز کنید یا خیر.
برای اتفاقات و مخارج غیر قابل پیش بینی برنامه ریزی کنید.

تعیین بودجه به شما می آموزد که همیشه مخارج غیر منتظره ای در زندگی وجود دارند که باید آن ها را در نظر بگیرید. مثلا زمانی که فرزند شما بیمار است و باید هرچه سریع تر مداوا شود. یا زمانی که خودروی شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. با تعیین یک بودجه و در نظر گرفتن خوادث غیر منتظره می توانید خود را از نظر مالی آماده نگه دارید.

تعیین بودجه به شما کمک می کند درک بهتری از مدیریت پول و خرج و مخارج خود داشته باشید. بسیاری از افراد بعد از تعیین بودجه متوجه می شوند که برای چیزهای غیر ضروری و پیش پا افتاده پول خرج می کنند. هنگامی که متوجه این مسئله شدند، عادات خرج کردن خود را به سمت و سوی چیزهای مهم و ضروری سوق خواهند داد.

۲. پول هایتان را به درستی خرج کنید

تا زمانی که می توانید یک وسیله را اجاره کرده یا قرض بگیرید، آن را خریداری نکنید. تاکنون چند بار اتفاق افتاده است که یک CD یا DVD را تنها یک بار تماشا کرده اید و دیگر سراغی از آن نگرفته اید؟ مجله، کتاب، لوازم ورزشی و ابزارآلات هم این گونه هستند. می توانید آن ها را با مبلغ بسیار کمی قرض بگیرید، از آن ها استفاده کنید و سپس پس بدهید. به این ترتیب هم فضای خانه تان بیهوده اشغال نمی شود. هم در هزینه های خود صرفه جویی کرده اید.

حتماً بخوانید:

هیچ گاه کورکورانه قرض نگیرید. اگر واقعا می دانید به فلان چیز تا سال های سال نیاز دارید، حتما آن را خریداری کنید. با یک حساب سر انگشتی می توانید بفهمید که اگر وسیله مورد نظر را قرض بگیرید، به نفع شما خواهد بود یا این که اگر آن را خریداری کنید.
اگر توان مالی دارید، حتما وام خانه تان را به طور کامل بپردازید. بسیاری از افراد خرید خانه را بزرگ ترین خرید زندگی خود می دانند و بیشترین مبلغ را به آن اختصاص می دهند. به همین خاطر بهتر است وام مسکن خود را عاقلانه بپردازید. هدف شما در بازپرداخت وام مسکن به حداقل رساندن بهره وام، هزینه های بانکی و ایجاد تعادل در سایر بودجه تان است.

برنامه مدیریت هزینه ها

بر اساس آن چه در اختیار دارید و مطابق با درآمد واقعی تان خرج کنید؛ نه مطابق با درآمد خیالی تان. شاید تصور کنید درآمد بالایی دارید، اما اگر پولی که سر ماه به حساب تان واریز می شود، این تصور را تأیید نکند، قطعا خودتان را گول زده اید. نخستین و مهم ترین اصل در خرج کردن پول این است؛ تنها پولی را که در اختیار دارید، خرج کنید. مگر زمانی که شرایط ضروری و اورژانسی پیش آید. از خرج کردن پولی که انتظار به دست آوردن آن را دارید، خودداری کنید. به این ترتیب از زیر بار قرض رفتن خلاص می شوید و بدون تردید از نظر مالی آینده روشنی خواهید داشت.

۳. سرمایه گذاری های هوشمندانه انجام دهید

هنگامی که دوران کودکی و نوجوانی تمام می شود و جوانی آغاز می شود، تمام تصورات ما نسبت به پول رنگ می بازد و با دنیای جدیدی روبرو می شویم. در کودکی و نوجوانی تصور می کردیم درآمد تنها حقوق و دستمزد است. اما با ورود به دنیای بزرگسالی متوجه می شویم که درآمد، از راه های مختلفی به دست می آید و حقوق و دستمزد تنها یک مورد آن است که هر ماه به حساب مان واریز می شود.

این جاست که می بینیم دنیای امور مالی بسیار پیچیده تر از آن است که تصور می کردیم. متوجه می شویم که گزینه هایی برای مبادلات اقلام خیالی وجود دارد. هم چنین با دنیای سهام و بورس بیشتر آشنا می شویم. در نهایت هرچه با اسناد مالی و قابلیت های آن بیشتر آشنا می شویم، بهتر می توانیم پول های خود را پس انداز کنیم.

  • از هر برنامه در شرکت یا اداره خود که مرتبط با بازنشستگی است، استفاده کنید

در اداره یا شرکت خود بررسی کنید و ببینید که کارفرما صندوق مستمری برای کارمندان در نظر گرفته است یا خیر. کارکرد این صندوق ها باید به گونه ای باشد که به طور خودکار مقداری از حقوق ماهانه شما واردش شود تا امکان استفاده از آن در زمان بازنشستگی فراهم گردد. این مورد یکی از بهترین راه های پس انداز کردن پول است. چرا که قبل از رسیدن حقوق به دست شما، فرد دیگری مقداری از آن را پس انداز کرده است.

  • به فکر بیمه کردن خود باشید

افراد عاقل و آینده نگر انتظار موارد غیر منتظره را دارند و خود را به خوبی برای مواجهه با حوادث و اتفاقات ناخواسته آماده می کنند. از بیمه هایی که می توانید آن ها را در نظر بگیرید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیمه عمر (اگر شما یا همسرتان ناگهانی فوت کردید).
  2. بیمه سلامت (جهت تأمین مخارج غیر منتظره بیمارستان و درمان).
  3. بیمه منزل (برای آسیب های وارده به خانه).
  4. بیمه سوانح و حوادث (برای پوشش خسارات ناشی از زلزله، سیل، آتش سوزی و دیگر بلایای طبیعی).

حسابداری شخصی

۴. حساب پس انداز خود را داشته باشید

پس انداز کردن را در اولویت زندگی خود قرار دهید. حتی اگر بودجه کمی دارید، سعی کنید ۱۰ درصد از مجموع درآمد خود را پس انداز کنید. اگر سودی که بر روی حساب پس اندازتان می آید را در نظر بگیرید، مبلغ زیادی در پس انداز خود خواهید داشت. پس تا جایی که امکان دارد پس انداز کنید تا خود و خانواده تان از نظر مالی آینده درخشانی داشته باشید.

  • یک حساب اضطراری باز کنید

پس انداز یعنی درآمدی را که می توانید خرج موارد غیر ضروری و بیهوده کنید، پس انداز کنید. داشتن درآمد قابل خرج به معنای این است که زیر بار قرض و بدهی نرفته باشید. زیر بار قرض و بدهی نرفتن یعنی آماده وضعیت های غیر مترقبه بودن. بنابراین یک حساب اضطراری برای روز مبادا، واقعا می تواند در پس انداز کردن پول به شما کمک کند.

  • تا جوان هستید، پس انداز کنید

حتی اگر دانشجو هستید هم باید به فکر پس انداز کردن باشید. اگر زودتر پس انداز کنید و بعد پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید، می بینید که مبلغی که ابتدا مانند یک گلوله برفی بود، حالا به یک بهمن تبدیل شده است. در همه حال آینده نگری به نفع شما است.

  • بدهی های خود را بازپرداخت کنید

خواه وام مسکن یا وام ازدواج، به محض این که پولی به دست تان رسید، آن ها را بازپرداخت کنید. ابتدا وامی را بازپرداخت کنید که بیشترین بهره را دارد. سپس سراغ دیگر وام ها بروید و آن ها را بازپرداخت کنید تا در نهایت همه بدهی ها صاف شوند.

  • برای هزینه های سه تا شش ماه آینده خود پول کنار بگذارید

هنگامی که برای بازنشستگی پس انداز کردید و در حساب اضطراری خود پول گذاشتید، هزینه های ۳ تا ۶ ماه آینده را نیز در نظر بگیرید. پس انداز یعنی خود را آماده وضعیت های غیر منتظره می کنید. اگر شرکت شما به فکر تعدیل نیرو باشد، چه باید کرد؟ اگر از کار بیکار شدید یا دچار بیماری سختی شدید که کار کردن برای چند ماه غیر ممکن بود، هزینه های زندگی تان را چه کسی پرداخت می کند؟ به همین خاطر باید برای تأمین هزینه های ۳ تا ۶ ماه آینده پول کنار بگذارید.

  • واریزی های صندوق بازنشستگی تان را افزایش دهید

اگر به سنین ۴۵ تا ۵۰ رسیدید و هیچ پس اندازی برای بازنشستگی خود ندارید، وقت آن است که همین الان دست به کار شوید. اولولیت شما در این سنین باید پس انداز برای بازنشستگی و از کار افتادگی باشد. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، بهتر است با یک مشاور مالی مجرب مشورت کنید و از راهنمایی های او در این زمینه کمک بگیرید.

این مشاوران مالی به شما کمک می کنند تا پول خود را به بهترین حالت ممکن سرمایه گذاری کنید. شاید فکر کنید که باید مبلغی برای این کار پرداخت کنید! اما بهتر است بدانید که در ازای دریافت کمک، پول پرداخت می کنید و از سوی دیگر آن ها برای شما پول ساز خواهند بود. پس ضرر نخواهید کرد.

منبع : آرگا

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 90 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.