فروش آنلاین فایل مقایسه اندروید با iOS ؛ کدام‌یک برای شما مناسب تر است؟ - کنفرانس ux

تمایز اپل در میزان پردازش داده‌ای است که روی دستگاه کاربر و نه در فضای ابری انجام می‌دهد. این بدان معنا است که اپل نسبت به گوگل اطلاعات کمتری در مورد عادات و رفتار شما دارد؛ زیرا اطلاعاتی مانند رستوران‌هایی که هر آخر هفته به آن‌ها می‌روید روی دستگاه آیفون شما محفوظ می‌ماند. اپل حتی به کمک تعدادی از قابلیت‌هایش ردیابی کاربران را محدود می‌کند تا از حریم شخصی آن‌ها حفاظت شود. درحالیکه این اطلاعات در گوشی‌های اندرویدی در سرورهای گوگل ذخیره می‌شوند.

گوگل استدلال می‌کند که دانستن بیشتر درباره عادات کاربرانش به او قدرت می‌دهد تا زندگی را برایشان راحت‌تر کند؛ بنابراین وقتی در اندروید «رستوران» را جستجو می‌کنید، رستورانی که هر جمعه در آن شام می‌خورید، در بالای نتایج جستجوی شما ظاهر می‌شود. گوگل با این کار امکان دسترسی ساده‌تر به خدمات شخصی‌سازی‌شده‌تر را فراهم می‌کند و همچنین تبلیغات مرتبط‌‌تری با سلایق کاربر را به او نمایش می‌دهد.

بسیاری از داده‌هایی که به اپل بازفرستاده می‌شود (مانند جستجوها و اطلاعات مکانی) ناشناس هستند و نمی‌توانند به یک کاربر مشخص مرتبط شوند. درحالی‌که اپل اطلاعاتی مانند مکان تلفن (مثلاً برای Find My iPhone ) و برنامه‌های نصب‌شده (برای توصیه برنامه‌های جدید) را جمع‌آوری می‌کند، داده‌هایی که جمع‌ می‌کند محدودتر از گوگل است. برنامه‌های پیش‌فرض آیفون نیز از امنیت بالایی برخوردار هستند. شعار و تمرکز اپل همواره روی امنیت و حریم خصوصی بوده است.

مدل کسب‌وکار اولیه گوگل براساس جمع‌آوری داده‌های کاربر و فروش آن داده‌ها به تبلیغ‌کنندگان است. بنابراین گوگل به دسترسی به داده‌های کاربران و توانایی اشتراک‌گذاری آن‌ها با سایر شرکت‌ها نیاز دارد. اپل نه‌تنها عادات کاربری و علایق کاربرانش را به اشخاص ثالث نمی‌فروشد بلکه ابزارهایی را برای محدود کردن آنچه شرکت‌های دیگر می‌توانند درباره آن‌ها جمع‌آوری کنند دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه این‌که برخی از این تدابیر اگر کاربر از آن‌ها به‌خوبی آگاه نباشد و اطلاعات لازم را درمورد آن کسب نکند، در برخی اوقات (مثلا بازنشانی دستگاه به تنظیمات اولیه و اطلاع نداشتن از رمز عبور) دامان او را می‌گیرد. ازاین‌رو شاید این موضوع به مذاق کاربرانی که اعتبارسنجی‌ها و پیغام‌های مکرر امنیتی برای آن‌ها آزاردهنده است، خوش نیاید. این مسئله نیز بستگی به خود کاربر دارد که کدام‌یک را در اولویت قرار دهد اما صرف‌نظر از هرچیز دیگر، اگر قصد خرید هر گوشی چه اندروید چه آیفون داشته باشید حتماً باید دانش خود را در زمینه سیاست حریم‌خصوصی، امنیت و مقررات استفاده که از سوی سازندگان تعیین شده را افزایش دهید.

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

یکی از جنجالی‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم‌عامل از ابتدا تاکنون، بحث آپدیت یا به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل بوده است. هرچند به‌روزرسانی موضوعی نیست که به‌صورت مستقیم تفاوت‌هایی از جنبه‌ی عملکردی و کارکردی بین دو سیستم‌عامل ایجاد کند اما امری مهم است که روی تجربه‌ی کاربری تأثیر می‌گذارد. در واقع تفاوت‌های این دو از نظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بسته به سیاست‌های سازندگان مختلف دارد.

اما به‌طور کلی بر کسی پوشیده نیست که یکی از نقاط قوت سیستم‌عامل iOS نسبت به اندروید، بازه‌ی پشتیبانی و دریافت طولانی‌تر به‌روزرسانی‌هاست که دلیل آن بر همگان واضح و آشکار است. همان‌طورکه در ابتدای مقاله گفتیم، سیستم‌عامل iOS کاملاً طراحی‌شده برای گوشی‌های آیفون است که فرایند طولانی‌ای برای پیاده‌سازی آن طی نمی‌شود و فرایند توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آیفون به‌صورت کاملاً هماهنگ صورت می‌گیرد.

اما این موضوع برای سازندگان متفاوت است. جدا از تنوع بی‌شمار گوشی‌های اندرویدی، پیاده‌سازی آن شامل فرایند‌های بسیار طولانی‌تر و زمان‌برتر است و برای عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تمامی تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری یک گوشی هوشمند اندرویدی به نوعی دخیل هستند. این امر دو مشکل عمده را برای تولیدکنندگان را ایجاد می‌کند: ۱. از زمان عرضه اولین نسخه عمومی اندروید تا زمانی که به‌روزرسانی آن به‌دست کاربر برسد مدت زمان بسیاری سپری می‌شود. ۲. تعداد به‌روزرسانی‌های اساسی سیستم‌عامل که شامل به‌روزرسانی نسخه اندروید و رابط کاربری می‌شود نسبت به آیفون بسیار کمتر می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

خوشبختانه به‌لطف تلاش‌های گوگل، وضعیت به‌روزرسانی اندروید نسبت به چند سال گذشته بسیار بهبود یافته است. هرچند که هنوز برخی تولیدکنندگان در ارائه‌ی آپدیت‌ها کاهلی می‌کنند و هنوز هیچ گوشی اندرویدی تاکنون به اندازه‌ی هیچ‌یک از آیفون‌ها، به‌روزرسانی دریافت نکرده است اما برخی سازندگان مانند سامسونگ تلاش‌های بسیار قابل توجهی در این زمینه انجام داده و اخیراً نیز مدت آپدیت‌های اساسی را برای پرچمداران خود به چهار سال افزایش داده است که می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربرانی باشد که مسئله‌ی آپدیت‌ها باعث می‌شود در انتخاب اندروید تردید داشته باشند.

گرچه به‌روزرسانی‌ها فقط مربوط به نسخه‌ی سیستم‌عامل و ویژگی‌های جدید نیستند بلکه ممکن است شامل وصله‌های امنیتی باشند یا به‌طور مثال گوشی در زمان عرضه دچار اشکال نرم‌افزاری می‌شود که سازنده با ارائه به‌روزرسانی آن‌ها را برطرف می‌کند؛ بنابراین به‌روزرسانی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک سیستم‌عامل به‌شمار می‌رود و نباید از اهمیت آن غافل شد و حتماً باید بررسی‌های لازم را میان سازندگان مختلف در ارائه‌ی آپدیت‌ها انجام داد.

نتیجه‌گیری

اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که این دو سیستم عامل تقریباً به مرز تلاقی رسیده‌اند؛ اما همچنان مانند دو خط موازی با فاصله یک تار مو از هم به پیشرفت‌هایشان ادامه می‌دهند. تصمیم‌گیری در مورد خرید آیفون یا یک گوشی اندرویدی در انتها به شخص شما، نیازها و اولویت‌های شما برمی‌گردد. در این مقاله سعی کردیم تفاوت‌های کاربردی سیستم عامل‌های iOS و اندروید را بررسی کنیم تا دید بهتری نسبت به ضعف‌ها و قوت‌های هر یک پیدا کنید و بتوانید انتخاب درست‌تری داشته باشید. هنگام انتخاب از میان آیفون و گوشی‌های اندرویدی اهمیت فاکتورهای مختلف برای افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد در انتخاب برای سخت‌افزار ارزش بیشتری قائل هستند، درحالی‌که برای برخی دیگر سادگی در استفاده، آزادی عمل یا امنیت گوشی اهمیت بالاتری دارد.

سیستم عامل‌های iOS و اندروید هرگز یکسان نخواهند بود و این به نفع مصرف‌کنندگان است. کاربرانی که سفارشی‌سازی و آزادی‌های بی‌پایان را ترجیح می‌دهند، می‌توانند از اندروید استفاده کنند و کسانی که فقط یک تلفن ایمن، خصوصی، بادوام و کاربردی می‌خواهند، می‌توانند iOS را انتخاب کنند.

سوالات متداول زومیب
  • چرا اکثریت آیفون را ترجیح می‌دهند؟

    استفاده از iOS فوق‌العاده آسان است. برنامه‌های استاندارد اپل مانند Weather و Mail کامل هستند و اکثر کاربران نیازی به دانلود نسخه‌های دیگر احساس نمی‌کنند.

    شرکت‌های امنیت اطلاعات به اتفاق آرا موافق هستند که دستگاه‌های اپل از دستگاه‌های اندرویدی امن‌تر هستند. طبق گزارش فوربس، ۹۷ درصد بدافزارهای گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های اندرویدی را هدف قرار می‌دهند.

    سرعت بیشتر و پشتیبانی نرم‌افزاری و دریافت آپدیت‌ها برای بازه طولانی‌تر، از این دلایل است.

  • بهتر است آیفون بخرم یا یک گوشی اندرویدی؟

    در این مقاله به‌طور کامل به مقایسه اندروید با iOS پرداخته‌ایم. برای تصمیم‌گیری بهتر باید ابتدا مقاله را بخوانید و درنهایت بسته به نیازها و بودجه، خودتان نتیجه‌گیری کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 2 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.