فروش آنلاین فایل داستان سرایی یا Storytelling در طراحی UX(تجربه کاربری) - کنفرانس ux

access_time2019/07/30

visibility 1.16k بازدید

داستان سرایی در UX(تجربه کاربری) یاUX Storytelling از مهمترین مراحل طراحی تجربه کاربری فوق العاده است. بهترین خاطرات کودکی ما با داستان ها عجین شده اند. شبها با داستان به خواب می رفتیم. این یک واقعیت علمی اثبات شده است که زمانی که به یک داستان گوش می دهیم هورمونی به نام اکسی توسین در بدنمان ترشح می شود. این هورمون باعث به وجود آمدن احساساتی مانند عشق، اعتماد و همدلی می شود. شاید تعجب کنید که من طراح یک محصول هستم، چگونه می توانم یک داستان برای محصول خود بسازم و باعث تاثیرگذاری بیشتر آن شوم. در این مقاله  از سری مقالات آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش تجربه کاربری در مرجع آموزش UI و UX فارسی به ۶ اصل مهم داستان سرایی در محصولات خواهیم پرداخت.

ایجاد یک تجربه خوب برای کاربر مانند تعریف یک داستان خوب است. داستان ها جوهره بسیاری از فعالیت ها، ابزار و روش های به کار گرفته در UX(تجربه کاربری) هستند. در شرایط ایده آل، محصولات و خدمات عالی در سطوح فطری، رفتاری و عقلی (۳ سطح طراحی، دانلد نورمن) برای ما جذابیت دارند. در حالی که سطح فطری مربوط به تمایلات بصری است، سطح رفتاری با استفاده و قابلیت کاربری ارتباط دارد. سطح عقلی تعیین کننده نوع پردازش و به خاطر سپاری و به اشتراک گذاری یک تجربه است. این تنها یک نمونه از رابطه عاشقانه داستان محصول با UX(تجربه کاربری) است!

اعمال تکنیک ها و روش های داستان سرایی، در زمینه های مختلفی به طراحیUX  و فرآیند هایی از قبیل ایجاد پرسونا، تهیه نقشه سفر کاربر، نوشتن داستان کاربر و غیره شما کمک می کند. گفتن و «قبولاندن» درست داستان، به فروش شما کمک می کند.

حتما بخوانید:  نقشه سفر کاربر و جریان کاربر چیست؟

حتما بخوانید:  نحوه تعریف پرسوناهای قدرتمند

عناصر داستان سرایی در UX

عناصر داستان سرایی زیر را در فرآیندطراحی UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) اعمال کنید.

  1. فهم دلیل داستان
  2. ایجاد شخصیت اصلی (قهرمان)
  3. شروع داستان با یک تعارض
  4. ساختار
  5. ایجاد آگاهی
  6. ویروسی شدن (Virality)

فهم دلیل داستان

اولین مرحله از داستان سرایی در UX ،دلیل اصلی کاری که انجام می دهید و چرایی آن را درک کرده و به آن آگاهی کامل داشته باشید. شما به عنوان صاحب محصول، خدمات یا برند شما بیان گر چه چیزی است؟ چرایی همیشه یک نقطه خوب برای شروع است. برای مثال، هنگامی که یک پرسونای UX(تجربه کاربری) را ایجاد می کنید، می خواهید اهداف زندگی یک انسان فرضی را تعریف کنید. در یک مصاحبه کاربری، ابتدا باید بدانید که چرا این کار را انجام می دهید! همیشه با چرا شروع کنید(سیمون سینک).

ایجاد شخصیت اصلی (قهرمان)

هر داستانی به یک قهرمان نیاز دارد. شما، محصول، خدمات یا برند، قهرمان داستان نیستید. کاربران، مشتریان یا افرادی که به آنها خدمت می کنید، قهرمان شما هستند. شما سازنده،  نیروی کمکی و واسطه هستید. وظیفه شما خدمت و کمک به کاربر در دستیابی به یک هدف و انجام یک کار است، حتی اگر این هدف تنها در مورد ایجاد شادی و لذت باشد!

با یک تعارض شروع کنید.

در یک جهان ایده آل، شما به دنبال حل مشکل افراد یا دست به گریبان شدن با یک چالش هستید. تعارضات نقطه شروع بسیاری از داستان های خوب هستند. طراحیUX(تجربه کاربری) در مورد حل و فصل تعارضات کاربران است. بنابراین، با درک درست کاربران و نقاط درد آنها شروع کنید!

ساختار داستان

راه های مختلفی برای خلق یک داستان وجود دارد. یکی از روش های موفقیت آمیز، روش سه مرحله ای است (Three-Act). به عبارت ساده تر این داستان شامل یک شروع، یک بخش میانی ​​و بخش پایانی می باشد. این ساختار ساده به خوبی با سفر یک کاربر یا چرخه زندگی او هماهنگ است و می تواند به عنوان ساختار کلی در یک نقشه سفر UX مورد استفاده قرار گیرد: جذب (دستیابی به کاربر)، حفظ (استفاده از محصول یا خدمات)، بازیابی (پایان استفاده، و تجدید آن).

ایجاد آگاهی

ایجاد آگاهی از طریق داستان سرایی در UX(تجربه کاربری)، در مورد تحریک واکنش های احساسی کاربر است. احساساتی مانند شادی ، تعجب ، غم ، خشم ، ترس ، نفرت . مگر اینکه کار شما طراحی هولناک ترین تجربه کاربری باشد، در غیر این صورت احتمالا تمایل دارید تا کاربر خود را از احساسات منفی رهایی بخشیده و در اغلب موارد به دنبال ایجاد شادی هستید.

ویروسی شدن (Virality)

داستان های خوب به اشتراک گذاشته می شوند. اگر کاربران شما تجربه مثبت خود از خدمات، نام تجاری یا محصول شما را به اشتراک بگذارند، کارتان خوب بوده است. زیرا انها را وادار به انجام چنین کاری کرده اید!

امیدواریم این پست از مرجع آموزش طراحی UI و آموزش UX فارسی برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 426 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.