فروش آنلاین فایل 5 اصل برای انجام آزمون کاربر (User Testing) دقیق تر - کنفرانس ux

access_time2019/07/10

visibility 1.61k بازدید

امروز در مرجع آموزش طراحی UI و آموزش UX با مقاله ای در ارتباط با آزمون کاربر و چند اصل برای انجام دقیق تر این آزمون در خدمت شما هستیم.

آزمون کاربر یا همان تست کاربری (User Testing) یکی از مهمترین مراحل در مراحل آموزش تجربه کاربری می باشد که طی آن  تعامل به وسیله تعمال با کاربران نهایی محصول، نظر و واکنش کاربر نسبت به محصول دریافت می شود و در مراحل بازطراحی و توسعه محصول دخالت داده می شود. نکته مهمی که راجع آزمون کاربر وجود دارد این است که شما حتما باید این مرحله را انجام دهید چرا که اصل تفکر طراحی یعنی طراحی محصول برای کاربر و نه صرفا از دید طراح! وطی این فرایند یعنی آزمون کاربر (User Testing) واکنش های کاربر را در ارتباط با محصول بررسی خواهید کرد.

حتما بخوانید:  تفکر طراحی چیست و چرا اهمیت دارد؟

پس اطلاعاتی که طی آزمون کاربر (User Testing) بدست می آوریم شدیدا ارزشمند هستند چرا که این اطلاعات نقش زیادی در جهت دهی به سمت و سوی یک پروژه دارند. برای همین باید فرایند آزمون کاربر را هم با دقت کافی انجام دهید و این مورد به مهارت شما به عنوان مسئول جمع آموری اطلاعات بستگی دارد که تنها نظرات و واکنش های شرکت کنندگان را بازتاب دهید نه پیشفرض ها و نظرات خود!

آزمون کاربر user testing

اصول کلیدی طراحی آزمون کاربر:

۱-مراقب طرح ریزی (Projecting) باشید.

Projecting به حالتی گفته می شود که فرد با توجه به دیدگاه و دانش خود از منظر دیگران نظری را بیان می کند.

ما در آزمون های کاربری تنها به واکنش و ارتباط شرکت کنندگان با محصول یا خدمت علاقه مندیم. و علاقه ای به نظر آنها در رابطه با نحوه ارتباط دیگران با آن ابزار نداریم. با وجود این، مردم گاها با خود فکر می کنند که محصول یا خدمات چگونه توسط دیگران در زندگی استفاده می شود.

ممکن است حرف هایی از مردم بشنوید، مانند:

  • ” تصور می کنم این محصول برای یک فرد بی تجربه مفید تر باشد.”
  • “من در ارتباط با این محصول این کار را خواهم کرد، اما مردم معمولا … کار را می کنند.”
  • “مادر من از این محصول استفاده نمی کند.”

وقتی دیدید افراد در حال Projecting هستند، با یک لحن حرفه ای شرکت کنندگان را به سمت نظرات خودشان هدایت کنید: امروز می خواهم نظرات شما را بشنوم. در انتهای این جلسه، زمانی را به برای بحث در مورد نحوه استفاده سایر افرادی که می شناسید از این محصول اختصاص می دهیم. ”

۲-از طرح سوالات جهت دار اجتناب کنید.

سوالات جهت دار انواعی هستند که پیشفرضها و تجربیات شما را بر فرد آزمون دهنده تحمیل می کنند. سوالات جهت دار شامل پاسخ های دلخواه می باشند.

مثال هایی برای سوالات جهت دار:

  • چرا فکر می کنی مشکل است؟ (به کاربر القا کرده ایم مشکل وجود دارد.)
  • فکر می کنی گیج کننده است؟ (به کاربر القا کرده ایم گیج کننده است.)

سوالات جهت دار شرایطی ایجاد مي کند که ممکن است شرکت کننده در بیان نظرات خود احساس راحتي نکرده و يا پاسخي ارائه دهد که مطابق با مسیر تعیین شده باشد.

تفسیر خود را از وضعیت به هر شکلی مستند کرده تا اگر دیدید کسی برای اتمام کار دچار مشکل است درک درستی داشته باشید. با این حال، برای محافظت از دقت داده ها، تفسیر خود وضعیت را در سوالات داخل نکنید. در عوض بی طرف بوده و اینگونه سوالات را امتحان کنید:

  • “واکنش شما به این محصول یا خدمت چیست؟”
  • “از کدام واژه ها برای توصیف این تجربه استفاده می کنید؟”

۳-مودب باشید، اما به یاد داشته باشید، شما به دنبال پیدا کردن دوست نیستید.

اغلب حین انجام تحقیقات کیفیِ رو در رو، ممکن است آزمون گیرنده به ایجاد رابطه کلامی یا عاطفی با آزمون دهنده وسوسه شود. با این حال، دلیل بسیار مهمی وجود دارد که نباید این کار را کرد. طبق مطالعه دانشگاهی در ماساچوست، ۶۰ درصد از مردم نمی توانند در یک مکالمه ۱۰ دقیقه ای حداقل یک دروغ نگویند.

دلایل این دورغ گویی زیاد است، مثلا: آنها نمی خواهند به شما توهین کرده و یا می خواهند شما را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر وقت خود را حین آزمون کاربر (User Testing) صرف تلاش برای ایجاد دوستی کنید، یک پارادایم مهم تحقیقی را تغییر داده اید. شما از دو فرد مودب غریبه در حال مکالمه، وارد وضعیتی شده اید که شرکت کننده پاسخ های احتمالا ساختگی برای جلب رضایت شما ارائه می دهد.

۴-بی طرف بوده و از تأییدکردن جلوگیری کنید.

یکی دیگر از وسوسه های بشری این است که رفتار های مورد نظر خود را تایید کند. انجام یک کار دلخواه محقق، می تواند یک لحظه هیجان انگیز برای او باشد. با این حال، عدم بروز اظهارات یا واکنش های جهت دار و تایید کننده مانند “عالی” یا “بسیار خوب” حین آزمون کاربر (User Testing) مهم است.

این به شرکت کننده  نشان می دهد که شما رفتار او را تایید کرده و واکنش متفاوت در جای دیگری از آزمون را مشکل کند.

از عبارات خنثی مانند “متوجهم” ،” حتما” و “بیشتر بگویید” استفاده کنید.

۵-عدم قضاوت

به عنوان یک محقق، باید مردمی بوده و یک محیط راحت را برای شرکت کنندگان ایجاد کنیم، اما نباید قضاوت کنیم؛ چرا که ما داوران هم عاری از هر گونه خطا و اشتباه نیستیم.

احتمالا این یکی بیشترین تمرین را لازم دارد. (یک ابرو بالا انداختن ساده و اتفاقی در زمان نامناسب،خواسته یا ناخواسته، بلافاصله عدم تمایل شما را منتقل می کند.)

بخشی از انجام تحقیقات کیفی به این معنی است که شما با مردمی دارای دیدگاه ها و تجربیات متفاوت آشنا می شوید. کار شما آموزش یا مشاوره نیست.  کار شما تحقیق کردن است که این تحقیق کردن قرار است منجر به تولید محصولی بزرگ و تاثیرگذار شود.

اصولی یاد بگیرید، حرفه ای شوید و وارد بازار کار شوید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 614 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.