فروش آنلاین فایل 4 مورد از عادات بد طراحان UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) - کنفرانس ux

access_time2019/07/22

visibility 920 بازدید

فرآیند طراحی دام های مختلفی از ایجاد کاربران خیالی گرفته تا فراموش کردن بودجه، و اعمال سلایق شخصی در فرایند طراحی دارد. یکی از مهمترین عوامل پیشرفت شما به عنوان یک طراح UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) می تواند توجه به عادات بد طراحان و عوامل شکست آنها باشد. طی این مقاله در مرجع آموزش UI و UX با ۴ مورد از مهمترین عادات بد طراحان UI و UX آشنا خواهید شد.

ایجاد پرسونای خیالی به جای پرسش از کاربران واقعی

چرا بعضی از طراحان UX(تجربه کاربری) برای تعیین نیازمندی ها از خلق پرسونای ذهنی کمک می گیرند، در حالی که هزاران کاربر واقعی وجود داشته که می توانند دقیقا تمام چیز های مورد نیاز را به آنها بگویند؟

در صورت مشکل بودن استفاده از کاربران واقعی، می توان از روش هایی مانند طوفان فکری استفاده کرد. اما اگر کاربران نهایی واقعی در دسترس باشند، به جای اینکه یک دسته از متخصصان UI / UX در یک اتاق نشسته و خود را جای یک نوجوان ۱۶ ساله و یا یک سالمند ۶۰ ساله در حال استفاده از اپلیکیشن تصور کنند، و سپس یادداشت هایی را در سراسر دیوار بچسبانند، چرا واقعا با کاربران صحبت نمی کنند؟

حتما بخوانید:  نحوه تعریف پرسوناهای قدرتمند

تایید طرح ها و وایرفریم ها توسط مدیران پروژه

یکی از عادات بد طراحان خصوصا در ایران این است که در صدد گرفتن تایید طرح از مدیران پروژه هستند. قاضی یک طراحی خوب UI / UX نباید خود طراح، مدیر، و یا حتی مدیر عامل شرکت باشد، بلکه کاربر باید در مورد آن نظر بدهد. پس استفاده از کلمات رابط کاربری(UI) و تجربه کاربری(UX) به چه دلیل است؟

در نظر نگرفتن محدودیت های مالی و فنی

همیشه با خودم فکر می کنم که آیا پروژه های تیمی که بر اساس نظرات تعدادی طراح با موقعیت های فرضی و آرمانگرایانه شکل گرفته است، منجر به نتایج بدی خواهد شد؟ به این نتیجه رسیده ام که بله! نتیجه طراحی محصولی با این شرایط چیزی جز تاسف و از دست دادن فرصت ها نخواهد بود.

چرا؟ به مشکلات قبلی برگریدم، پاسخ در آنجاست…

چرا که پس از همه ی آن طوفان های فکری آرمان گرایانه، طرح نهایی به توسعه دهندگان ارائه خواهد شد، آنها نیز می گویند که به دلیل نوع پلت فرم سیستم ،موجود نبودن پلاگین ها و یا ناسازگاری آن ها با طرح، بسیاری از این ایده ها نیاز به سفارشی سازی دارند. در پایان، کارفرما تصمیم می گیرد که این کار هزینه بر بوده و مجبورند سراغ راهکار ساده تری بروند.

بنابراین، نتیجه چیزی نخواهد بود که کاربران نهایی امیدوار هستند. تمام ساعات صرف شده توسط تیم طراحی برای طوفان فکری، تبدیل به هدر رفتِ زمان و هزینه  شده است.

باتوجه به موارد بالا، یک مشکل بنیادی دیگر که در روند طراحی محصول وجود دارد این است که طراحان و توسعه دهندگان از هم متنفر هستند! طراحان ماکاپ های زیبایی را در فتوشاپ ایجاد می کنند. مشتریان عاشق آن شده و آن را تایید می کنند. اما زمانی که طرح به دست برنامه نویسان می رسد، اجرای برخی از موارد موجود در طرح مشکل بوده و یا حتی با توجه به محدودیت های فنی غیرممکن به نظر می رسد. از این رو طراحان با توسعه دهندگان اختلاف پیدا می کنند.

حتما بخوانید:  طراحی محصول (Product Design) چیست؟

حتما بخوانید:  تعریف و تفاوت وایرفریم، ماکاپ و پروتوتایپ چیست؟

چه اتفاقی می افتاد اگر همه از همان ابتدا با یکدیگر صحبت می کردند؟

اگر بخواهیم در مورد طراحان منصفانه نظر دهیم، محصول نهایی آنها به جای اینکه حاصل نظرات خودشان باشد، اغلب بیشتر بازتاب نظرات مشتریان است. مدریت انتظارات مشتری بسیار مهم بوده و  برای همین باید از روز اول توسعه دهندگان را در پروسه تصمیم گیری درگیر کرد، تا از تناسب طراحی با بودجه یا امکان اجرایی بودن موارد موجود در طرح اطمینان حاصل شود. مشتریان باید بدانند که اگر بودجه انجام کاری وجود نداشته باشد، نمی توانند آن را طلب کنند … واقعیت این است که ایده آل ها به ندرت ارزان هستند!

استفاده از محتوای ثابت

ما در یک دوره شناختی قرار داریم. زمان تطبیق طراحی با فن آوری فرا رسیده است. دیگر نمی توان تنها از آثار هنری هوشمندانه و طرحهای های رنگارنگ و آراسته استفاده کرد. علم و هنر باید در کنار هم باشند.

یکی دیگر از عادات بد طراحان این است که اکثرشان هنوز درگیر فکر کردن به منوهای ثابت و پیکر بندی محتوای محصول هستند. مشخص است که چند گزینه پیشفرض باید در منوی محصول اولیه وجود داشته باشند. اما، باید همیشه به کاربران خود اجازه سفارشی سازی رابط کاربری(UI) بر اساس علاقه مندی های آنها را بدهیم. یا حتی در مورد نرم افزار سازمانی، می توان پروفایل کاربر را به شکلی طراحی کرد که با توجه به نقش آنها در محصول دارای منوها و طرح های متفاوت باشد. حتی می توان از هوش مصنوعی برای کاربرپسندی بیشتر استفاده کرد مثلا در وسط یک مرحله، هوش مصنوعی می تواند دستورالعمل بعدی مورد نیاز کاربر را پیش بینی کند و آنها را به کاربر عرضه کند. بهترین اپلیکیشن های موبایل و نرم افزارها، در حال حاضر این کار را انجام می دهند.

با کوچک و کوچک تر شدن صفحات نمایش دستگاه ها، بهترین اپلیکیشن ها و سایت ها نیز با استفاده از هوش مصنوعی در حال سفارشی سازی محتوا بر طبق نیاز های کاربر هستند. طراحان باید هنگام طراحی، به موارد موجود در منوها و طرح بندی محتوا، به شیوه پویا تری فکر کنند. تنها در این صورت است که می توان در این عصر فوران اطلاعاتی از ایجاد اشتباه در امان ماند.

عادت بد طراحان ui ux

البته، انجام هیچ کدام از این موارد آسان نیست. بلکه نیازمند آن است که یک طراح UI / UX مثل یک برنامه نویس فکر کرده  و مانند یک نقاش طراحی کند. با این حال با جایگزینی تعدادی از مشاغل با الگوریتم ها، حتی در زمینه طراحی، داشتن همین توانایی ها است که باعث می شود کار خود را به خاطر وجود یک ربات یا نرم افزار هوشمند را از دست ندهید!

امیدواریم این مفاله از سری مقالات مرجع آموزش طراحی رابط کاربری(UI) و آموزش تجربه کاربری(UX) برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 568 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.