فروش آنلاین فایل گیمیفیکیشن در UX | چگونه کاربر را با محصول بیشتر درگیر کنیم؟ - کنفرانس ux

access_time2019/09/03

visibility 861 بازدید

رویکرد طراحی کاربر محور، که در تلاش برای ایجاد محصولات کارآمدی در جهت رفع نیازهای کاربر است، تبدیل به فلسفه بنیادی در بسیاری از پروژه ها شده است. به دنبال این روش طراحان به طور مداوم به دنبال تکنیک های جدیدی برای بهبود تجربه کاربری هستند، که به جنبه های مختلفی از جمله احساسات بستگی دارد. مساله این است که کاربران انتظار دارند که استفاده از یک محصول، ساده و لذت بخش باشد، بنابراین ایده افزودن یک عنصر “سرگرم کننده” به UX از همین جا سرچشمه می گیرد. اما چگونه استفاده از محصول را سرگرم کننده و لذت بخش کنیم؟ تکنیکی به نام بازی انگاری یا گیمیفیکیشن (به انگلیسی Gamification) برای حل این مشکل ایجاد شده است. در این مقاله از سری مقالات آموزش UX می خواهیم در خصوص گیمیفیکیشن در UX صحبت کنیم.

بازی انگاری (Gamification) چیست؟

هنگامی که از کلمه بازی انگاری در زمینه طراحی استفاده می کنیم، به راحتی با طراحی بازی اشتباه گرفته می شود. با این حال، +این اصطلاحات هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، بلکه حتی، در بسیاری از جهات مخالف یکدیگر هستند. در دنیای فناوری، کلمه بازی انگاری، به معنای استفاده از فوت و فن بازی در یک محیط دیگر مانند وب سایت ها و اپلیکیشن های گوشی های همراه است. برای مثال، اگر می خواهید کاربران را به ارتباط بیشتر با اپلیکیشن خود تشویق کنید، می توانید عناصر بازی از قبیل یک چالش را به آن اضافه کنید. می توان کاربران را به چالش سر زدن به سایت در هر روز هفته دعوت کرد، و در صورت انجام این کار برای آنها پاداش در نظر گرفت. مساله این است که افراد از داشتن یک هدف مشخص لذت برده و از گرفتن پاداش پس از رسیدن به این هدف، بیشتر لذت می برند. بنابراین این چنین چالشی از دید کاربران پنهان نخواهد ماند. به این ترتیب، طراحان قادر به تأثیرگذاری بر رفتار کاربران شده و برای انجام اقدامات مورد انتظار از طریق عناصر بازی مانند چالش و پاداش در آنها ایجاد انگیزه می کنند.

gamification در UX

فوت و فن های گیمیفیکیشن برای بهبود UX

بازی انگاری (Gamification)یک روش طراحی پیچیده است و نیاز به استفاده از سازوکار های مختلف بازی داشته و به عناصر UI تعاملی اشاره دارد. وظیفه اصلی طراحان در بازی انگاری تبدیل کامل محصول به یک بازی نیست. به همین دلیل، در زیر روش های اصلی ایجاد گیمیفیکیشن در UX را برایتان لیست کرده ایم.

طبیعت انسانی، همیشه ما را به چالش کشیده تا ثابت کنیم که قادر به انجام کار ها هستیم. بنابراین، چالش یکی از تاثیر گذارترین عناصر بازی است که به افراد انگیزه انجام کار ها را داده و می تواند یک ابزار عالی در راه بهبود UX باشد. به منظور افزایش اثر چالش، استفاده از نوعی پاداش ممکن است ایده خوبی برای ایجاد انگیزه بیشتر در کاربران باشد.

حتما بخوانید:  طراحی UI و UX چیست؟ آشنایی با حوزه رابط و تجربه کاربری به زبان ساده

gamification در UX

روش دیگر گیمیفیکیشن در UX اعطای امتیاز به کاربر می باشد. برای اندازه گیری موفقیت بازیکنان، بسیاری از بازی ها از سیستم امتیازدهی استفاده می کنند. محصول بازی انگاری شده می تواند همان شیوه را در پیش گرفته و به کاربران و ذینفعان محصول کمک کند: گروه اول دستاوردهای خود را دیده و گروه دوم می توانند تعامل کاربر با وب سایت یا اپلیکیشن را محاسبه کنند. نیازی به شمارش امتیازات به شکل رتبه بندی نیست. بلکه می تواند تنها تعداد ورود به سایت یا تماشای ویدئو ها باشد. این مورد بستگی به شما دارد که تمایل دارید چه چیزی را بسنجید.

  • مدال و برچسب (Badge)

هنگام تکمیل چالش توسط کاربران یا رسیدن به یک امتیاز خاص، می توان مدال یا برچسب هایی را به آنها پاداش داد. از این نوع پاداش مجازی اغلب در بازی های ویدئویی استفاده می شود، بنابراین افراد با آنها آشنا هستند. مدت زمان زیادی است که برچسب ها علاقه مردم را کسب کرده اند، بنابراین کاربران این نوع پاداش را دوست خواهند داشت. علاوه بر این، مدالها و برچسب ها فرصت زیادی را در زمینه آزمایش های خلاقانه فراهم می آورد، زیرا می توان آنها را از راه های مختلفی طراحی کرد. چنین پاداش هایی می توانند انگیزه دو چندان در کاربران ایجاد کنند.

حتما بخوانید:  نحوه تعریف پرسوناهای قدرتمند

gamification در UX

  • صفحات اعلان نتایج

چیزی که چالش را برای مردم جالب تر می کند رقابت است. هیچ چیز بیشتر از شوق اول شدن به کاربران انگیزه نمی دهد. فهرستی از “بازیکنان” به ترتیب امتیازات(کسانی که مدال بیشتری دریافت کرده اند) می تواند اشتیاق کاربران را افزایش دهد. با این حال، در بعضی موارد، ممکن است رتبه بالای سایرین، برای برخی از کاربران خوش آیند نباشد. به همین دلیل است که استفاده از این عنصر بازی باید با دقت انجام شود.

gamification در UX

این راهکار بازی، آسان و قابل درک کردن فرایند تعامل با محصول تا جای ممکن است. کاربر باید احساس یک بازیکن واقعی را داشته باشد که سفر شخصی خود در استفاده از محصول را آغاز کرده است. برای مثال، در صفحه ابتدایی می توان مقدمه ای در رابطه با معرفی خصوصیات ارائه داد، تا کاربران دیگر نگران اشتباه کردن نباشند. در ادامه این سفر، استفاده از روش(داربست سازی) ” scaffolding ” توصیه می شود. این روش به معنی آشکار شدن ترتیبی ویژگی ها در طی کسب تجربه توسط کاربر است. چنین رویکردی به اجتناب از اشتباهات توسط کاربر کمک کرده و باعث رضایت در استفاده از محصول می شود. همچنین، عنصر سفر می تواند مکمل مشخصه پیشرفت باشد. با ارائه اطلاعات در مورد پیشرفت سفر کاربر، می توانیم آنها را به ادامه این سفر تشویق کنیم.

gamification در UX

یکی از عناصر بازی محدود کردن زمان بازیکنان است. به عنوان مثال، عملکردهای خاص در هر بازی اغلب باید در زمان محدودی به انجام برسند، در غیر این صورت، بازیکنان می بازد. از همین رویکرد می توان در تولید محصول استفاده کرد. می توان به کاربران پیشنهاد انجام کاری را داد که فقط امروز در دسترس است. محدودیت ها باعث واکنش سریع تر توسط کاربران شده و به همین ترتیب به کاربران انگیزه می دهند تا یک عملکرد را در همان جا و همان لحظه به سرانجام برسانند.

gamification در UX

این موارد برخی از نمونه های رایج عناصر بازی در طراحی هستند، اما برای به کار بردن سازوکارهای نوآورانه در طراحی UX زمینه های زیادی وجود دارد. نکته اصلی که باید در نظر گرفت این است که در صورتی که مورد تایید استراتژی های سبکی کلی یا برند مورد نظر نیست، محصول را بیش از حد شبیه به بازی نکنید.

حتما بخوانید:  تفاوت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست؟ (+اینفوگرافیک)

نقش گیمیفیکیشن در طراحی UX

امروزه از گیمیفیکیشن به طور گسترده ای در طراحی استفاده می شود، چرا که تصور می شود به حل مشکلات بسیاری در UX کمک کند. استفاده مناسب از بازی انگاری و انتخاب روش مناسب، می تواند تبدیل به یک ابزار ارزشمند برای کمک به طراحان UX در جهت افزایش تعامل کاربران با محصول و همچنین افزایش نرخ تبدیل شود.

و اما می خواهیم در خصوص این صحبت کنیم که فایده گیمیفیکیشن برای محصول چیست؟ اول از همه بازی انگاری عنصر سرگرمی را به وب سایت ها و اپلیکیشن ها می افزاید. مردم از فرآیند تعاملی سرگرم کننده، چالش برانگیز و رقابتی مشابه بازی های ویدئویی لذت می برند، به طوری که تشویق به استفاده مجدد از محصول خواهند شد. علاوه بر این، سازوکار های بازی مانند، انگیزه ای بسیار قوی برای کاربران هستند. عناصر بازی وظایف را مشخص کرده و به کسانی که آنها را انجام می دهند پاداش هایی را وعده می دهد. کنجکاوی و هیجان باعث انجام وظایف مختلف توسط کاربران و صرف زمان بیشتر در اپلیکیشن یا وب سایت می شود.

علاوه بر این، امروزه گیمیفیکیشن به عنوان یکی از روش های اصلی طراحی به حساب می آید. بسیاری از طراحان جذابیت این عنصر را درک کرده و از این روش در پروژه های مختلف استفاده می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران از قبل تجربه ارتباط با محصولات دارای گیمیفیکیشن را داشته و از شما نیز همین انتظار را دارند.

gamification در UX

به طور خلاصه، گیمیفیکیشن در UXیک تکنیک نسبتا جدید است، که در حال حاضر در مسیر اثبات قابلیت های خود به عنوان یک روش طراحی موثر قدم برداشته است. با این تفاسیر، محبوبیت آن به شدت در حال افزایش است، بنابراین شانس زیادی برای تبدیل شدن به رویکرد پیشرو در آینده ای نزدیک دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.