فروش آنلاین فایل نحوه تعریف پرسوناهای قدرتمند - کنفرانس ux

امروز در این پست از مرجع آموزش UI و UX فارسی با مقاله ای در مورد تعریف پرسونا و اهمیت یک پرسونای قدرتمند در خدمت شما هستیم. پرسوناها از مهمترین موارد در فرایند پروژه های طراحی تجربه کاربری می باشد که در این مقاله به صورت کامل با اهمیت تعریف یک پرسونای قدرتمند آشنا خواهید شد.

ایجاد یک پرسونای موفق، قبل از طراحی یک محصول

شناخت مشتری قبل از تولید محصولی برای آنها، بسیار مهم است. درک کاربر از نظر نیازها، محدودیت ها، رفتار، دلایل، اهداف و غیره به ایجاد محصول بر طبق نیاز های واقعی آنها کمک می کند. محصول باید روی مشتری متمرکز شود.

تعریف پرسونا

برای تعریف پرسونا می توانیم بگوییم که به شخصیتی گفته می شود که پس از تحقیق و تجزیه و تحلیل دقیق از چندین مشتری بر اساس معیار های مختلفی از جمله سن، حرفه، درآمد، عادات، مهارت و غیره ایجاد شده است. شناخت مشتری به طراح کمک می کند تا بتواند پرسونایی ایجاد کند که تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشد. کسب دانش در مورد طرز فکر مشتریان، به ایجاد محصولاتی بهتر و مطابق با رفع نیاز های آنها کمک می کند. طراحان UX معمولاً قبل از طراحی محصول  با چالش ایجاد پرسونای مناسب روبرو هستند.

پرسونا

 

در اینجا چند دلیل که باعث بروز خطا در ایجاد پرسونا می شود را ذکر می کنیم:

    1. نداشتن درک عمیق از مشتری واقعی منجر به ایجاد پرسونای اشتباه می شود.
    2. نداشتن دانش کافی در مورد انواع مختلف پرسونا مانند پرسونای طراحی و بازاریابی منجر به تحلیل نادرست شده، که این امر باعث اختلال در استراتژی محصول یا محتوا می شود.
    3. استفاده از یک پرسونا در کل مراحل طراحی و توسعه، بدون توجه به مشتریان.
    4. ارتباط نادرست بین تیم طراحی و تیم تجزیه و تحلیل تجاری منجر به ایجاد پرسونا های ضعیفی می شود که هدف اصلی ایجاد پرسونا را زیر سوال می برند.
    5. استفاده از پرسونا های اولیه
    6. تمرکز روی نیازهای مشتری بدون کسب اطلاعات در مورد محدودیت آنها، باعث ایجاد شناختی ناقص می شود.

 

با توجه به اهمیت تعربف پرسونا و ایجاد یک پرسونای مناسب، حال باید بدانیم که چگونه می توان یک پرسونای درست ایجاد کرد. یک فرایند طراحی کاربر محور مستلزم ایجاد یک پرسونای صحیح است. برای ایجاد این پرسونا باید کارهایی از قبیل ارتباط با مشتری های واقعی و گروه بندی آنها بر اساس معیار ها و تحلیل های مختلف بر اساس رفتار آنها را انجام داد. اگر همه ی این کار ها به روش صحیح انجام شود، در این صورت پرسونا ابزاری عالی در طراحی محصول است.

 

چند مرحله که به درک روند ایجاد پرسونا کمک می کند:

    1. از دانش و تجربیات گذشته خود استفاده کنید و لیستی از تمام چیزهایی که از قبل در مورد مشتریان خود می دانستید، تهیه کنید.
    2. مشتریان خود را بر اساس معیارهایی مانند سن، مکان، درآمد و سایرمعیارهای مربوط به محصول خود، دسته بندی کنید.
    3. برای درک نیاز های مشتریان، با استفاده از پرسشنامه های هوشمند با آنها مصاحبه کنید. برای یافتن الگوها و شباهت های گروه های مختلف مشتریان، بررسی دقیق مورد نیاز است.
    4. پس از جمع آوری داده ها، آنها را به روشی دقیق تجزیه و تحلیل کنید تا اطلاعاتی در مورد انتظارات مشتریان پیدا کنید.
    5. پس از شناسایی گروه های مختلف ممکن است نیاز باشد، بیش از یک پرسونا داشته باشید. تعداد زیاد پرسونا باعث سردرگمی تیم طراحی می شود. بنابراین، اگر بیش از دو پرسونا دارید، سعی کنید با یافتن الگویی در ارتباط با مشتریان، آن ها را در یک یا دو پرسونا دسته بندی کنید.
    6. برای پرسونای خود نام، تصویر و توضیح کوتاهی ایجاد کنید که در مورد هدف، مشکلات پیش رو و پیش زمینه مشتری توضیح دهد.

پرسونا

 

پس از آماده شدن پرسونا، آن را با تیم طراحی خود به اشتراک بگذارید و اطمینان حاصل کنید که در کل فرایند توسعه به شکل موثری از آن استفاده می شود. درک عمیق از پرسونا به تیم شما در ساخت محصولات بهتر کمک می کند.

حال که تعریف پرسونا و اهمیت آن را درک کردید، لازم است برای ایجاد یک پرسونای معتبر و واقع بینانه UX، سؤالات صحیح بپرسید تا بتوانید به حوزه فکری مشتریان خود دست یابید. سوالات خود را به دسته های مختلفی تقسیم کنید تا به شما در درک تجربیات گذشته کاربران در استفاده از محصولات مشابه، هرگونه ناامیدی هنگام استفاده از محصول و غیره کمک کند.

 

این سوالات می تواند در مورد:

  • اطلاعات شخصی: از مشتریان، نام، سن، مکان، حرفه، سرگرمی، تحصیلات و … را سوال کنید.

سابقه: سؤالات مربوط به سوابق حرفه اي مشتريان و زمينه خانوادگي آنها از قبيل مكان زندگی، محل تحصيل و غيره كمك مي كند تا دلايل رفتارهای خاص آنها را درک کنید.

  • اهداف و انگیزه ها: صحبت در مورد دلایل استفاده از یک محصول خاص با مشتریان باعث می شود تا انتظار آن ها از محصول را درک کنید.
  • ناامیدی ها: وقتی مشتری به سؤالات مربوط به هرگونه ناامیدی یا درماندگی در حین استفاده از یک محصول پاسخ می دهد، به تیم طراحی کمک می کند تا روی ایجاد ویژگی های بهتر تمرکز کرده و از این طریق میزان از دست دادن مشتری را کاهش دهند.
  • تجربه: بگذارید مشتری در مورد تجربه خود در استفاده از یک محصول، به زبان خودش صحبت کند.

 

تمام اطلاعات فوق درک درستی را در مورد رفتار مشتریان ایجاد کرده و به تیم طراحی کمک می کند تا محصولات را بر اساس تجربه مشتریان ایجاد کنند. ایجاد پرسونا های UX الزاما یک فرآیند پیچیده نیست. بلکه در واقع یک عمل کاملاً ساده است و باعث می شود تا مشتریان با افرادی که محصولات را تولید می کنند آشنا شده و از تلاش های انجام گرفته توسط این برند قدردانی کنند. شما می توانید با استفاده از هر نوع ابزاری مانند یک spreadsheet  ساده یا حتی یک فایل ورد ساده ، یک پرسونا ایجاد کنید. نکته مهم دلیل ایجاد پرسوناست که باید با توجه به نیاز خود، تصمیم بگیرید که یک پرسونای بازاریابی ایجاد کنید یا یک پرسونای طراحی.

 

چگونه می توان از پرسونا حداکثر ROI را دریافت کرد؟

شرکت ها می توانند با تعریف پرسونای UX مناسب سود چند برابری کسب کنند. پرسونا پس از مصاحبه و ارتباط با مشتری ایجاد شده و باعث سازماندهی بودجه کلی می شود. می توان از پرسونا در بخش های مختلفی از قبیل بخش بازاریابی، توسعه، محتوا و فروش استفاده کرد. تیم توسعه محصول می توانند از پرسونا برای توسعه محصول براساس نیاز مشتری استفاده کنند. هر محصول یا خدماتی که با در نظر داشتن مشتری ایجاد شده باشد، شانس موفقیت بسیار بالاتری دارد. تیم های فروش و بازاریابی می توانند از اطلاعات پرسونا استفاده کنند تا رفتار مشتری را درک کرده و استراتژی هایی را پیرامون آن ایجاد کنند.

 

افراد تصمیم گیرنده در سازمان در هنگام ایجاد و تعریف پرسونا و استفاده از آنها ، باید با یکدیگر هم نظر باشند. به همان اندازه که یک پرسونا مهم است، به روزرسانی مداوم آن نیز به همان اندازه اهمیت دارد. پرسونا ها براساس اطلاعات حاصل از اشخاص حقیقی جمع آوری شده است و نباید فراموش کنیم که رفتار و عادات افراد با گذشت زمان و شرایط تغییر می کند. اگر پرسونا به موقع بروزرسانی نشود، ارزش خود را از دست داده و در عوض به عنوان یک پرسونای منفی عمل می کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.