فروش آنلاین فایل قدرت طراحی مینیمال (Minimal) در طراحی UI(رابط کاربری) - کنفرانس ux

access_time2019/07/13

visibility 2.17k بازدید

سادگی به معنی ابتدایی بودن نیست. کمتر بودن به معنی مبهم بودن نیست. مختصر بودن به معنی کمبود نیست.از سری آموزش طراحی رابط کاربری، امروز در مرجع آموزش UI و UX در مورد تعریف و مبانی طراحی مینیمال یا همان مینیمالیسم در طراحی UI(رابط کاربری) صحبت می کنیم.

جاشوا بکر در کتاب “بیشتر از کمتر” می گوید: «شما فضای بیشتر نمی خواهید. شما چیزهای کمتری نیاز دارید. »

امروزه مینیمالیسم اغلب در حوزه های مختلف زندگی و کار از جمله طراحی موراد مختلف، مورد بحث قرار می گیرد. طی این مقاله در مرجع آموزش طراحی UI و آموزش تجربه کاربری مینیمالیسم را تعریف خواهیم کرد و نقاط قوت و ضعف آن را باهم بررسی می کنیم.

سبک minimalism چیست

طراحی مینیمال چیست؟

به طور واضح، مینیمالیسم کلمه ای با معنای گسترده در حوزه های مختلف فعالیت های انسانی است. فرهنگ لغت Merriam-Webster آن را به عنوان «سبک یا تکنیکی(در موسیقی، ادبیات یا طراحی) تعریف می کند که پراکندگی و سادگی افراطی مشخصه آن است.» و نشانه اصلی آن معنی دار بودن و سادگی است.

مینیمالیسم در دهه ۱۹۶۰ در نیویورک، هنگامی که هنرمندان جدید و قدیمی به سمت انتزاع گرایی هندسی در نقاشی و مجسمه سازی روی آوردند، به عنوان یک روند طراحی بصری محبوب شد. در حوزه های گوناگون هنرهای تجسمی، اصل کلیدی مینیمالیسم، استفاده از تنها بخش های مهم به منظور جلب توجه مخاطبان و همچنین ایجاد ظرافت کلی، در یک اثر هنری است. خطوط، اشکال، نقطه ها، رنگ ها، فضای خالی، همه و همه باید با دقت سازماندهی شود. امروزه می توان مینیمالیسم را در حوزه های مختلف زندگی دید: معماری، هنر، عکاسی، انواع طراحی، ادبیات، موسیقی و حتی آشپزی.

دونالد جاد، هنرمند آمریکایی سبک مینیمال گفته است: “یک شکل، یک حجم، یک رنگ، یک سطح به خودی خود مهم بوده و نباید به عنوان بخشی از یک کلیت کاملا متفاوت از نظر پنهان شوند”. طراحان این سبک به دنبال این هستند که محصولات و طرح های ساده و شیک خلق کنند. آنها متمایل به استفاده از فضای منفی، رنگ های روشن، و ترکیب فونت ها هستند، چرا که این جزئیات به سادگی زیبایی می بخشد. مرز بین محصول ساده (اما کارامد!) و ابتدایی بسیار باریک است. به همین دلیل همه طراحان این روش را نمی پسندند و  انتخاب نمی کنند.

طراحی minimal

ویژگی های مینیمالیسم

ویژگی های اصلی طراحی مینیمال که توسط اغلب طراحان بیان شده اند عبارتند از:

  • سادگی
  • وضوح
  • پیوستگی بصری معنی دار میان اجزا
  • توجه زیاد به نسبت و ترکیب عناصر
  • عملکرد داشتن تمام عناصر
  • فضاهای خالی فراوان
  • توجه فراوان به جزئیات اصلی
  • استفاده از تایپوگرافی به عنوان یک عنصر مهم
  • حذف عناصر تزئینی غیر کاربردی

مطمئنا، این فهرست می تواند ادامه داشته باشد، اما حتی همین موارد گفته شده نیز نشان می دهد که مینیمالیسم در طراحی UI(رابط کاربری) یک روش کاربر پسند است. درصورت استفاده عاقلانه، مینیمالیسم به کاربران کمک می کند تا به عناصر اصلی موجود در رابط کاربری(UI) توجه کرده و مسیر آنها را هدفمند می سازد. علاوه بر این، رابط های کاربری(UI) مینیمالیستی معمولا شیک و ساده به نظر رسیده و رضایت زیبایی شناختی را، به عنوان فاکتور اصلی محبوبیت در UX(تجربه کاربری)، به ارمغان می آورند.

طراحی مینیمال چیست

حتما بخوانید:  سلسله مراتب بصری (Visual Hierarchy) چیست؟

طراحی مینیمال در صنعت وب و اپلیکیشن:

امروزه مینیمالیسم یکی از روندهای گسترده در طراحی وب سایت ها و اپلیکیشین ها است. رایج ترین روندهای مورد استفاده در سبک طراحی مینیمال در زیر آورده شده اند.

طراحی فلت

همانطور که در مقاله طراحی فلت،تاریخچه، مزایا و کاربرد گفته شد، طراحی فلت یکی از طرفدارانِ بزرگ مینیمالیسم در بین محصولات دیجیتال مدرن است. مهمترین ویژگی این روش استفاده از جزئیات بصری دو بعدی است. تصاویر فلت معمولا از عناصر و قوس های کمتری استفاده کرده و از های لایت، سایه و گرادینت اجتناب می کنند. اینگونه تصاویر، دکمه ها، آیکون ها و طرح هایی را ایجاد می کند که در هر اندازه و رزولوشنی شیک می باشند. این روش به طراحان اجازه می دهد تا کارامدی و هماهنگی بصری رابط کاربری را افزایش دهند.

حتما بخوانید:  طراحی فلت | تاریخچه،مزایا و کاربرد

 

با این حال، اصطلاحات «فلت» و «مینیمال» نباید جایگزین یکدیگر شوند. آنها شبیه هم نیستند. فلت، مربوط به سبک آیکون ها، تصویر سازی ها، دکمه ها و سایر عناصر بصری موجود در رابط کاربری است. مینیمال، معنای وسیع تری داشته و به ترکیب عناصر، نحوه استفاده از پالت رنگ، کنتراست و تمام تکنیک های بصری اعمال شده در طرح کلی مربوط می شود. بنابراین، فلت را می توان به عنوان یکی از تکنیک های طراحی به کار گرفته در رویکرد مینیمالیستی در زمینه ایجاد UI(رابط کاربری)، توصیف کرد.

طراحی فلت در مینیمالیسم

 پالت تک رنگ یا دارای تعداد رنگ محدود

رنگ به دلیل ایجاد ارتباط اطلاعاتی و احساسی بین محصول و کاربر، پتانسیل زیادی در طراحی رابط کاربری دارد. طراحان سبک مینیمالیسم اکثرا پالت رنگ محصول را به شکل تک رنگ یا دارای حداقل رنگ، محدود می کنند. این امر رنگ های استفاده شده را تقویت کرده و به دلیل عدم وجود تنوع زیاد، موجب گیج شدن کاربران نمی شود. علاوه بر این، از دیدگاه روانشناختی، رنگها معمولا ارتباطات و احساسات خاصی را به کاربران منتقل می کنند، بنابراین استفاده از رنگ های محدود از این نظر کارآمد تر هستند و موجب می شود کاربر روی هدف نهایی (خرید محصول، پرداخت و… ) متمرکز شود.

سبک مینیمال

حتما بخوانید:  ۱۲ ابزار آنلاین انتخاب پالت رنگی رابط کاربری

تایپوگرافی بولد و گویا

تایپوگرافی در طراحی مینیمالیستی، یکی از عناصر بصری اصلی در مورد مطلع کردن کاربران در مورد محتوا و افزایش عملکرد بصری است. طراحان این سبک به دلیل استفاده مختصر از گرافیک، معمولا به شیوه تایپوگرافی توجه زیادی کرده و هرگز در آزمودن انواع فونت ها، اندازه ها و ترکیب آن ها عجله ای ندارند. مشابه رنگ، فونت و متن ها نیز به عنوان یک عنصر گرافیکی قوی، به ظرافت کلی و انتقال پیام حسی به مخاطب کمک می کند.

تایپوگرافی در طراحی مینیمال

حتما بخوانید:  آموزش تایپوگرافی در UI | اصول تایپوگرافی برای مبتدیان

محدودیت انتخاب ها

یکی از ابعاد مهم مینیمالیسم، افزایش تمرکز کاربر است. با تمرکز بر عملکرد و سادگی، صفحات دارای این سبک، کاربران را با عناصر تزئینی، سایه ها، رنگ ها، جزئیات و حرکات گیج نکرده، و به کاربران اجازه می دهد تا سریعا مشکلات خود را حل کرده و در وب سایت یا اپلیکیشن به راحتی جست و جو کنند.

محدود کردن انتخاب ها در مینیمالیسم

تصاویر برجسته

برای کار بر روی رابط کاربری مینیمالیستی، طراحان از تصاویر زیادی استفاده نمی کنند، اما همان تصاویر اندک نیز برجسته، چشم گیر و آموزنده هستند. در نتیجه انتخاب تصاویر مناسب نیاز به بررسی طولانی مدت و دقیق، برای شامل شدن تمام موارد ذکر شده دارد. خود عکس یا تصویرسازی نیز باید اصول مینیمالیسم را دنبال کند، در صورت انتخاب تصویرِ اشتباه، کل طرح خراب خواهد شد.

تصاویر برجسته

نویگیشن مختصر و ساده

نویگیشن در رابط های مینیمالیستی یک چالش دیگر را به وجود می آورد: طراحان باید عناصر را به ترتیب اولویت طبقه بندی کرده تا تنها از مهم ترین عناصر و گزینه ها در نویگیشن استفاده کنند. تکنیک های مختلفی برای پنهان کردن بخشی از نویگیشن وجود دارد، اما با انجام این کار، باید اطمینان حاصل شود که کاربران به راحتی به آنچه نیاز دارند دست پیدا خواهند کرد. این امر یکی از دلایل انتقاد به رویکرد مینیمالیستی است. بدیهی است که این امر در تجربه کاربر امری مثبت نبوده، و برای ایجاد تمام راه حل های نویگیشن باید از فلسفه «سه بار اندازه بگیر و یک بار برش بده» پیروی کرد.

حتما بخوانید:  نکاتی در خصوص طراحی منوی پایین اپلیکیشن ها

استفاده از فضای منفی

فضای سفید (یا منفی) در طراحی دیجیتال بیشتر در مورد فضاست تا رنگ. در مینیمالیسم، این یک روش موثر دیگر برای افزودن ظرافت و مشخص کردن عناصر کلیدی است. همچنین، با وجود پالت تک رنگ و یا رنگ محدود، فضای سفید یا منفی نقش مهمی در ایجاد کنتراست کافی و قابلیت خوانایی ایفا می کند.

فضای منفی در طراحی مینیمال

حتما بخوانید:  فضای منفی (Negative Space) در طراحی UI(رابط کاربری) چیست؟

گرید ها

اگر وب سایت حاوی مقدار زیادی محتوای همگن باشد، سیستم شبکه ای در رابط های کاربری مینیمال، به سازمان دهی آن کمک می کند. مزیت دیگر گرید ها، پشتیبانی آن از طراحی رسپانسیو است.

گرید در طراحی مینیمال

حتما بخوانید:  مقایسه طراحی Responsive و Adaptive

کنتراست

پیرو فلسفه محدودیت و سادگی، مینیمالیسم به کنتراست به عنوان یک ابزار عملکرد بصری مناسب، وابسته است. انتخاب رنگ ها، شکل ها و قرار دادن آنها اغلب با در نظر گرفتن کنتراست به عنوان یک عامل کلیدی انجام می گیرد.

کنتراست در طراحی مینیمال

 

حتما بخوانید:  مثال هایی از کنتراست در UI(رابط کاربری)

 

دیدیم که مینیمالیسم مزایای زیادی داشته و یک رویکرد مناسب در ایجاد رابط کاربری کاربر پسند است. با این حال، نباید مینیمالیسم را در همه جا استفاده کرد: هر هدفی باید با روش مناسب به آن دست آید. هرچه رابط مینیمالیستی تر باشد، طراح باید زمان و تلاش بیشتری برای وضوح و کارآمدی آن صرف کند. زیبایی و ظرافت سبک  مینیمالیستی، می تواند از هدف جهانی تجربه مثبت کاربری حمایت کند. در مقالات بعدی از مرجع آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش UX(تجربه کاربری) در خصوص نحوه کاربرد طراحی مینیمال در طراحی UI  به صورت کاربردی و عملی صحبت خواهیم کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 842 views بار دسته بندی : رابط کاربری (UI) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.