فروش آنلاین فایل تجربه کاربری (UX) چیست؟ همه چیز درباره تجربه کاربری! - کنفرانس ux

تجربه کاربری یا User Experience یا به اختصار UX از مفاهیمی است که در چند سال اخیر جنجال های فراوانی را به پا کرده است. تجربه کاربری باعث انقلابی در حوزه طراحی محصولات فیزیکی و دیجیتال در سال های اخیر بوده است، باعث به جود آوردن هزاران شغل شده است و این حوزه هر روز در حال بزرگ شدن، پررنگ تر شدن و پیشرفت می باشد.

حتی در کشور ایران هم به تبعیت از جهان، این حوزه روز به روز در حال پررنگ تر شدن و بالاتر رفتن سطح تقاضا می باشد. در این مقاله قصد داریم بگوییم تجربه کاربری چیست، چه اهمیتی دارد، طراحان UX چه مهارت هایی باید داشته باشند، روی چه پروژه هایی کار می کنند و… پس اگر می خواهید در یک مقاله از مجموعه مقالات UX مرجع آموزش UI و UX فارسی با تمام جنبه های تجربه کاربری یا UX آشنا شوید این مقاله را حتما تا انتها دنبال کنید.

حتما بخوانید:  رایجترین اصطلاحات UX(تجربه کاربری) – قسمت اول

تعریف تجربه کاربری

تعریف دقیق تجربه کاربری، که توسط سازمان بین المللی استاندارد ارائه شده این است: “برداشت و پاسخ های شخصی کاربران که ناشی از استفاده از محصول، سیستم یا خدمت می باشد را تجربه کاربری یا UX آن محصول می نامند”.

به عبارت ساده تر، تجربه کاربری، احساس شما در مورد تعامل با آنچه در مقابل شما است می باشد. هر احساس مثبت و  منفی که هنگام کار کردن با یک محصول دارید تجربه کاربری آن محصول یا خدمت می باشد.

توجه به این نکته بسیار مهم است که همان طور که قبلا گفتیم تجربه کاربری احساسات ناشی از تعامل کاربر با یک محصول است. بنابراین مهم نیست که این محصول یک اپلیکیشن، وبسایت، قوری، شیر آب یا تخت خواب باشد. پس وقتی که در خصوص تجربه کاربری صحبت می کنیم ذهنیت شما نباید این باشد که تنها در خصوص محصولات دیجیتالی صحبت می کنیم.

جنبه های زیادی از تجربه کاربری وجود دارد که هیچکدام به تنهایی معنی پیدا نمی کنند. به عنوان مثال، اشتباه گرفتن کاربرد پذیری(Usability) با تجربه کاربری(UX) یک اشتباه رایج توسط عموم افراد است. حتما شنیده اید که فردی به شما می گوید که UX محصول شما مشکل دارد چرا که فرم های آن طولانی هستند، مراحل انجام کار پیچیده اند، فلان چیز در دسترس نیست، و احتمالا فکر کرده اید UX یعنی همین مورد! در حالیکه این مورد کاربرد پذیری است که تنها یکی از جنبه های مهم تجربه کاربری یا UX می باشد.

اگر می خواهید تجربه کاربری را کاملا درک کنید باید موارد زیادی را در نظر بگیرید و پیتر مورویل(Morville) با طرح لانه زنبوری UX خود که UX Honeycomb نام دارد آن را به زیبایی شرح می دهد:

تجربه کاربری UX

مطابق این تعریف یک محصول دارای تجربه کاربری خوب باید این ۷ ویژگی را داشته باشد و شما برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی، باید این ویژگی ها را در محصول خوب بگنجانید.

۱-قابل استفاده

یکی از اساسی ترین نیازهای یک UX خوب این است که در واقع کاربران قادر به دستیابی به کارهایی که برای انجام آن برنامه ریزی کرده اید، باشند. اگر کاربران نمی توانند از محصول استفاده کنند، این محصول نه تنها تجربه کاربری خوبی ارایه نمی دهد بلکه کاملا بی فایده است!

۲-قابل کشف

پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز در یک محصول نیز مهم است. آیا منوی نویگیشن برای کاربران قابل درک است؟ آیا نوار جستجو در جایی که کاربران فکر می کنند قرار گرفته است؟ اگر کاربران مجبور باشند بیش از حد به دنبال چیزی بگردند یعنی UX محصول شما مشکل دارد. توجه کنید که عملکردها، محصولات، مطالب و هر چیزی که توسط محصول شما ارائه می شوند به سادگی برای کاربران قابل کشف باشند و این یکی از ویژگی های محصولات با UX خوب است.

۳-مفید

ممکن است یک محصول به زیبایی طراحی شده و کاربرد آن آسان باشد، اما اگر به رفع نیاز کاربر کمکی نکند، کاربران برای محصولی که نیازی به آن ندارند وقت صرف نمی کنند.

۴-مطلوب

اگر طراحی یک محصول قابل درک و لذت بخش باشد، کاربر متمایل به استفاده از آن است. اما اگر اینطور نباشد چه؟ حتی مفیدترین و کاربردی ترین محصولات در صورت خسته کننده بودن و عدم وجود انگیزه برای استفاده از آن می تواند یک تجربه کاربری ضعیف ارائه دهد.

۵-ارزشمند

اگر یک محصول نوعی ارزش را در زندگی کاربر ارائه ندهد، احتمال دارد که به مدت طولانی از آن استفاده نکند. آیا این محصول باعث صرفه جویی در وقت یا هزینه کاربر می شود؟ آیا به کاربر در دستیابی به اهداف شخصی یا حرفه ای کمک می کند؟ این معیار هرچه که باشد، یک محصول هنگام استفاده از آن باید ارزشی را به کاربر اضافه کند.

۶-قابل اعتماد

اعتبار بسیار مهم است. اگر کاربر به یک وب سایت اعتماد نداشته باشد، اطلاعات کارت اعتباری خود را برای انجام خرید به آنها نخواهد داد.

۷-در دسترس

اگر کاربر نتواند به مقصد مورد نظر خود برسد، نمی تواند از کالاها یا خدمات ارائه شده در آنجا استفاده کند. برای اطمینان از دسترسی همه افراد به محصول، باید کاربران دارای معلولیت یا ناتوانایی های خاص را در نظر بگیرید.

تجربه کاربری UX

این عناصر نه تنها به طراحی یک تجربه کاربری عالی کمک می کنند، بلکه در مورد نحوه آزمایش، تحقیق و سنجش آن نیز مفید هستند. همه این موارد باید در کنار هم وجود داشته باشند. اگر هر کدام از این عناصر را کنار بگذارید، به سمت ایجاد یک تجربه کاربری بد حرکت خواهید کرد.

برای نشان دادن این موضوع، تصور کنید که یک بلیط هواپیما را بصورت آنلاین خریداری می کنید. وب سایت زیبا است، پروازها را می توان به راحتی جستجو کرد و قیمت ها به وضوح نمایش داده شده اند. شما توانستید آنچه را که نیاز دارید به راحتی پیدا کنید و تجربه یکنواخت و دلپذیر بود. سپس شما سعی می کنید تا پرواز خود را رزرو کنید. روند پرداخت پر دردسر و گیج کننده است و هنگامی که وقت آن رسیده تا اطلاعات پرداخت خود را وارد کنید، دیگر احساس خوبی نسبت به این شرکت هواپیمایی ندارید.

هر جنبه از یک تجربه کاربری مهم است و ویژگی های خاص خود را دارد، اما همه آنها در کنار هم یک تجربه خوب یا بد را ایجاد می کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص طراحی تجربه کاربری مناسب وجود دارد این است که ما وقتی از تجربه کاربری صحبت می کنیم نباید فقط جنبه های طراحی محصول را در نظر بگیریم. در مثال شرکت هواپیمایی، فرض کنید طراحی وبسایت یا اپلیکیشن به بهترین شکل ممکن انجام شود، روند پرداخت هیچ مشکلی نداشته باشد، کاربر به وبسایت اعتماد داشته باشد اما این وبسایت تنها چند برنامه پروازی را در خود گنجانده باشد، در واقع فاقد محتوای غنی باشد، باز هم تجربه کاربری خوبی ارایه نمی دهد. برای دستیابی به تجربه کاربری باکیفیت در ارایه محصولات یک شرکت، باید در زمینه های مختلف مانند مباحث فنی، بازاریابی، طراحی و گرافیک، رابط کاربر، محتوا و… یکپارچگی ایجاد کرد.

تاریخچه تجربه کاربری

دانستن تاریخچه هر مبحثی قبل از ورود به آن، به شما کمک می کند که با ذهنیت بازتری وارد این رشته شوید. علاوه بر این دانستن تاریخچه تجربه کاربری، اهمیت این رشته را به شما نشان خواهد داد.

۴۰۰۰ سال قبل از میلاد و فنگ شویی:

فنگ شویی از فلسفه های مطرح شده در چین باستان است که به نحوه چیدمان و تنظیم محیط اطراف و تاثیر آن روی انسان می پردازد. در واقع اصول فنگ شویی سعی دارند که احساس آدمی را نسبت به محیط اطراف بهتر کنند. هر چند نمی شود فنگ شویی را معادل تجربه کاربری عنوان کرد اما بهرحال می توان آن را به عنوان پوسته ای از تجربه کاربری دانست.

تجربه کاربری UX

۵۰۰ سال قبل از میلاد و ارگونومی:

حتما تا کنون کلماتی مانند ارگونومی، طراحی ارگونومیک و کلماتی از قبیل را شنیده اید. ارگونومی از مفاهیمی است که برای اولین بار توسط یونانیان باستان مطرح شد و در واقع اصولی برای استفاده بهتر و آسانتر افراد از اشیا هستند و در درواقع گوشه هایی از تجربه کاربری را ارایه می دهد. برای مثال در علم پزشکی یونان باستان، بقراط دستورالعمل هایی را برای نحوه قرار گیری وسایل جراحی برای استفاده راحت تر و آسان تر توسط جراح بیان می کند.

تجربه کاربری UX

اوایل دهه ۱۹۰۰، تیلوریسم:

فردریک تیلور، یک مهندس مکانیک امریکایی تحقیقات گسترده ای روی تعامل کارگران و ابزار کار آن ها انجام دادو اندیشه ای به نام تیلوریسم را مطرح کرد که یاداور برخی اصول مهم UX می باشد.

دهه ۱۹۴۰، تویوتا و ارزش انسان:

در این دهه تویوتا سیستم تولید خود که مبتی بر احترام به انسان بود را مطرح کرد.

۱۹۵۵، هنری دیفورس:

هنری دیفورس یک مهندس صنایع امریکایی بود که در بازطراحی محصولات مهمی چون جاروبرقی، لپ تاپ، تلفن و… نقش مهمی داشت و فلسفه ای را مطرح کرد که یک طراح زمانی موفق است که افراد تجربه بهتر، راحتتر و کارامدتری هنگام استفاده از محصولات داشته باشند.

۱۹۶۶، والت دیزنی:

والت دیزنی وسواس فراوانی در خلق تجربه های بی نقص و جادویی برای کاربران داشت و پیشبینی کرد که جدیدترین فناوری ها می توانند برای بهبود زندگی مردم استفاده شوند.

۱۹۸۴، اولین مکینتاش:

در سال ۱۹۸۴ اولین مکینتاش به بازار آمد که در مقایسه با کامپیوتر های قبل از خود یک نقطه مثبت بزرگ داشت، این کامپیوتر دارای رابط کاربری گرافیکی بود و کنترل هایی از قبیل موس داشت و از آن زمان اپل مبتکر واقعی تجربه کاربری است.

تجربه کاربری UX

۱۹۹۵، دان نورمن و تجربه کاربری:

تا قبل از این اصطلاحی به نام تجربه کاربری مطرح نبود! در سال ۱۹۹۵ یکی از کارمندان بخش روانشناسی و طراحی شرکت اپل به نام دان نورمن که صاحب یکی از معتبر ترین منابع آموزش طراحی یعنی NNG می باشد، اصطلاح تجربه کاربری را اختراع کرد.

طراحان UX چه کار می کنند؟

شما به عنوان یک طراح UX، باید مشکلات کاربران را حل کنید. باید چرایی، چیستی و چگونگی استفاده از محصول را در نظر بگیرید. چرایی شامل انگیزه کاربر برای انتخاب یک محصول است، خواه مربوط به کاری باشد که مایل به انجام آن است، یا به ارزش ها و دیدگاه های حاصل از مالکیت آن محصول مرتبط شود. چیستی آن چیزی است که مردم می توانند با یک محصول انجام دهند(عملکرد محصول). سرانجام، چگونگی مربوط به طراحی عملکرد با یک روش در دسترس و زیبا است. طراحان UX برای ایجاد محصولاتی با تجربیات معنادار برای کاربران، قبل از چیستی با چرایی شروع کرده و سرانجام سراغ چگونگی می روند و در نهایت مشکل کاربر را حل می کنند و برای آن راه حل ارایه می دهند.

پس در واقع به طور خلاصه وظیفه اصلی طراحان UX حل مشکلات کاربران از طریق خلق تجربه های بدیع و مناسب برای کاربران است.

حتما بخوانید:  مراحل انجام پروژه های طراحی UX چیست؟

تجربه کاربری UX

طراحی UX کاربر محور است.

از آنجا که طراحی UX تمام تعاملات کاربر با محصول را در بر می گیرد، یک موضوع چند زمینه ای است- طراحان UX پیش زمینه های مختلفی از قبیل طراحی بصری، برنامه نویسی، طراحی تعاملی و روانشناسی دارند. همچنین طراحی برای کاربران به این معنی است که شما باید در یک دامنه گسترده در مورد دسترسی و انطباق با محدودیت های جسمی بسیاری از کاربران بالقوه، مانند خواندن متون کوچک، کار کنید. کارهای رایج یک طراح UX متفاوت است، اما اغلب شامل تحقیقات کاربر، ایجاد پرسونا، طراحی وایر فریم و پروتوتایپ های تعاملی و همچنین آزمایش طرح ها است. این وظایف ممکن است از یک پروژه به پروژه دیگر تا حد زیادی متفاوت باشد، اما همیشه از طراحان درخواست می شود تا از کاربران حمایت کرده و نیازهای کاربران را در مرکز تمام تلاش های طراحی و توسعه خود قرار دهند. به همین دلیل است که اکثر طراحان UX در نوعی از فرآیند های کاری کاربر محور عمل کرده و تا زمان رفع تمام مسائل مربوطه و نیازهای کاربر به شکل بهینه تلاش کنند.

حتما بخوانید:  تعریف و تفاوت وایرفریم، ماکاپ و پروتوتایپ چیست؟

چرا تجربه کاربری اهمیت دارد؟

اهمیت تجربه کاربری هنگام طراحی و بهینه سازی وب سایتی برای مخاطبان هدف، مشخص می شود.

اگر وب سایتی طراحی کرده اید که زشت است، استفاده از آن مشکل بوده و به بازدید کنندگان در رسیدن به اهدافشان کمکی نمی کند، آنها ناامید و احتمالاً بسیار عصبانی خواهند شد. چراکه با طراحی یک وب سایت افتضاح، وقت آنها را تلف کرده اید.

از طرف دیگر، یکی دیگر از جنبه های مهم UX در مورد ایجاد یک رابط کاربری است که دقیقاً همانطور که بازدید کنندگان شما انتظار دارند کار می کند. تعاملات موجود در آن قابل درک بوده و چنان طراحی شده اند که کاربران حتی نیازی به فکر کردن ندارند. این همان تعریف طراحی UX وب به شکل خلاصه است.

وقتی صحبت از طراحی وب می شود، بازدید کنندگان همان مشتری های شما هستند. بنابراین، باید مطمئن شوید که وب سایت شما تمام عناصر را نشان داده و سطحی از تعامل را ارائه می دهد که باعث شود بازدید کنندگان شما همیشه برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.

در اینجا مفاهیم دیگری وجود دارد که نتیجه محصولی با UX خوب هستند.

تجربه کاربری UX

وفاداری مشتری

اگر بازدید کنندگان شما تجربه وحشتناکی در وب سایت شما داشته باشند، به زودی به آن بر نخواهند گشت. درحالی که این فرد ممکن بود یکی از مشتریان شما باشد. علاوه بر این، شما احتمالاً آن مشتری را به آغوش رقبای خود فرستاده اید و هرگونه منفعت که ممکن بود این مشتری برای شما ایجاد کند را از دست داده اید.

اگر رقبای شما UX خود را بهبود دهند، می توانید مطمئن باشید که این فرد را برای همیشه از دست داده اید.

حتی اگر وب سایت شما از وب سایت رقبا سخاوتمند تر بوده و گزینه های بیشتری را ارائه دهد، UX از ویژگی ها و قابلیت های وب سایت مهمتر است.

از طرف دیگر، اگر وب سایت شما مخاطبان را ترغیب کند، تنها با چند تعامل اولیه با سایت، وفاداری ایجاد خواهد شد. هرچه با کمک بهترین روش های UX بازدید کنندگان را بیشتر در سایت خود نگه دارید، مشتریان وفادار تر شده و این نشان دهنده بهترین حالت برای موفقیت در کسب و کار طولانی مدت است. در این صورت مراجعات بیشتری دریافت خواهید کرد، چراکه مشتریان وفادار بهترین عامل تبلیغات یک برند هستند.

تجربه کاربری UX

بالارفتن نرخ تبدیل و درامد

هنگامی که تجربه کاربری شما تا جای ممکن موثر باشد، مطمئناً نرخ تبدیل شما بالا می رود.

البته موفقیت شما فقط با پول و درامد اندازه گیری نمی شود. UX خوب می تواند سفر خریداران شما را در محصول ساده و دلپسند تر کرده و زمان رسیدن به فروش را کوتاه کند و شما احتمالاً بازده بیشتری را از مشتریان خوشحال و راضی تجربه خواهید کرد.

برای اندازه گیری اثربخشی UX وب سایت خود، نرخ تبدیل سایت خود را محاسبه کرده و ببینید که با تمرکز بر روی ارائه تجربه کاربری عالی به بازدید کنندگان، این رقم افزایش می یابد.

تجربه کاربری UX

کارآیی و بهره وری

هنگامی که UX محصول شما عالی است، بازدید کنندگان می توانند سریعتر و راحت تر در سایت شما به آنچه به دنبال آن هستند دست یافته و اشتباهات کمتری انجام دهند.

به این موضوع از نظر تجاری فکر کنید. هرچه سریعتر بتوانید بازدیدکنندگان  را به مشتری تبدیل کنید، هر روزه شانس بالاتری برای فروش بیشتر خواهید داشت.

رضایت مشتری

به بازدیدکنندگان وب سایت خود به عنوان مشتریانی که می خواهند راه حل آسان و شایسته ای برای مشکلات خود داشته باشند فکر کنید. وقتی وب سایت شما این راه حل ها را با روشی سریع و قابل درک ارائه دهد، احتمال بیشتری برای ماندن و بازگشت دوباره آنها وجود دارد.

ارزش طراحی تجربه کاربری نه تنها برای کاربر نهایی بلکه برای تجارت یا برند تجاری پشت پرده تجربه کاربری، بسیار زیاد است.

از منظر کاربر، یک طراحی UX خوب در نهایت ما را قادر می سازد تا به سادگی به زندگی روزمره خود بپردازیم. از تنظیم هشدار برای چت آنلاین با دوستان گرفته تا گوش دادن به موسیقی یا استفاده از اپلیکیشن تقویم، سهولت انجام این اقدامات نتیجه یک طراحی خوب است.

هنگام طراحی این تجربیات، طراحان UX باید در نظر بگیرند که چگونه می توان برای همه کاربران ارزش ایجاد کرد. آنها این کار را با اجرای طراحی فراگیر(طراحی در دسترس یا جهانی) انجام می دهند.

طراحی جهانی (UD)

طراحی جهانی عبارت است از “طراحی و ساختن همه چیز به شکلی در دسترس، لذت بخش و قابل درک برای همه، بدون توجه به اندازه، سن، توانمندی و توانایی درک آنها.”

طراحی جهانی هفت اصل مهم را دنبال می کند:

۱- استفاده منصفانه: محصول باید برای افرادی با توانایی های متنوع مفید باشد

۲- انعطاف پذیری در استفاده: محصول باید با طیف گسترده ای از ترجیحات و توانایی های فردی سازگار باشد.

۳- استفاده ساده و قابل درک: بدون در نظر گرفتن تجربه، دانش، مهارت های زبانی یا سطح تمرکز فعلی، استفاده از محصول میبایست به آسانی قابل درک باشد.

۴- اطلاعات قابل درک: طراحی محصول میبایست به گونه ای انجام شود که، بدون در نظر گرفتن شرایط محیط و یا توانایی حسی کاربر، اطلاعات لازم را به طور مؤثری به او منتقل کند.

۵- تحمل خطا: محصول میبایست خطرات و پیامدهای منفی ناشی از اقدامات تصادفی یا ناخواسته را به حداقل برساند.

۶- تلاش فیزیکی اندک: از محصول می توان به صورت کارآمد و راحت و با حداقل خستگی استفاده کرد.

۷- اندازه و فضای مناسب برای استفاده و درخواست: در محصول اندازه و فضای مناسب برای دسترسی، درخواست، دستکاری و استفاده بدون در نظر گرفتن اندازه، وضعیت یا تحرک کاربر فراهم شود.

مهمترین مهارت های طراح UX چیست؟

طراحان UX پیش زمینه های مختلفی دارند و شما لزوماً نیازی به مدرک دانشگاهی برای ورود به این رشته ندارید. کارفرمایان اغلب به دنبال ترکیبی از مهارت های طراحی، مهارت های کسب و کار و مهارت های نرم افزاری هستند. برخی از الزاماتی که اغلب در توضیحات شغلی طراحی UX خواهید دید عبارتند از:

  • مهارت در ایجاد داستان های کاربری، پرسونا، نقشه های سایت، وایرفریم، پروتوتایپ و استوری بورد
  • امکان برنامه ریزی و انجام آزمایشات کاربر، نظرسنجی ها و ارزیابی های رسمی
  • توانایی تکرار بر اساس داده های آزمون کاربر و بازخورد کیفی
  • درک اصول طراحی تعاملی و معماری اطلاعات
  • امکان ترجمه اهداف، نگرش ها و داده ها به تجربیات دیجیتال
  • درک سنجه های کسب و کار و چگونگی تبدیل طراحی به عملکرد
  • مهارت های ارتباطی و ارائه قوی؛ توانایی بیان و بحث در مورد تصمیمات طراحی با مشتری و ذینفعان
  • انعطاف پذیری و سازگاری

تجربه کاربری UX

مدل T Boersma شامل شش اصل کلیدی تجربه کاربری است که زمینه های مورد نیاز یک طراح UX حرفه ای را توصیف می کنند.

تحقیقات:

از بنیادی ترین مهارت های طراحان تجربه کاربری تحقیق و پژوهش است. فرد باید در حالی که داده ها را با رفتارهای مختلف کاربر هماهنگ می کند، به طور عینی به داده ها نگاه کند. باید از پروتکل های آزمون صحیح استفاده شده و آزمون تا زمان کسب مناسب ترین و جدیدترین داده ها ادامه داشته باشد.

کاربردپذیری:

یک متخصص تجربه کاربری یا UX باید با نحوه استفاده اغلب مردم از محصولات، دستگاه ها، سیستم عامل ها و سیستم ها هماهنگ باشد. چه آنها روی یک لینک کلیک کرده یا به سمت راست حرکت کنند، کاربردپذیری در هنگام طراحی ویژگی های دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و برای موفقیت آمیز بودن محصول، کاربران باید از استفاده از آنها لذت ببرند.

معماری اطلاعات:

یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز طراحان تجربه کاربری معماری اطلاعات است. هر کاربری که محصول شما را انتخاب کند یا از سیستم عامل شما استفاده کند، باید بتواند اطلاعات لازم را پیدا کرده، سریع آن را بخواند و کل آن را درک کند، کاربر نباید با انبوهی از اطلاعات درهم و پراکنده روبرو شود.

طراحی تعاملی:

این مورد عناصر طراحی که کاربران ممکن است با آنها در تعامل باشند، مانند انیمیشن ها، لینک های قابل کلیک و همچنین Hoverها را توصیف می کند. این موارد باید بدون ایجاد سردرگمی و بار اطلاعاتی زیاد، راحت دیده شده و استفاده از آن ها لذت بخش باشد. یک متخصص طراحی تعاملی می داند چگونه طرح های جذابی را ایجاد کند که کاربران متمایل باشند با آنها تعامل برقرار کنند.

طراحی بصری:

با استفاده از اشکال و رنگ های مختلف، طراحان UX می توانند یک محیط آرامش بخش ایجاد کنند که خرسندی و شانس تبدیل را افزایش می دهد. کارشناسان این زمینه از ترکیب رنگ ها و جلوه های بصری برای جذب کاربران و سرگرم کردن آنها، در کنار تلاش برای افزایش فروش یا تبدیل استفاده می کنند.

محتوا:

یک متخصص محتوا می داند چگونه کاربران را آموزش داده، آگاه و سرگرم کند. با داشتن اطلاعات صحیح که بخصوص برای مخاطبان مورد نظر شما تدوین شده است، می توانید توجه کاربران را جلب کرده و مدت طولانی تری با محصول خود درگیر نگه دارید که این امر برای تجارت مفید است.

حتما بخوانید:  اصول تجربه کاربری (UX) برای مبتدیان | ۱۵ اصل پرکاربرد

طراحان UX بر روی چه نوع پروژه هایی کار می کنند؟

با پیشرفت صنعت فناوری، زمینه طراحی UX به طور فزاینده ای متنوع می شود. طراحان UX ممکن است در حال کار بر روی طیف وسیعی از پروژه ها در زمینه های مختلف باشند. در اینجا چند نوع از کارهای طراحی UX ارائه شده است.

طراحی وب سایت، اپلیکیشن و نرم افزار

در عصر اینترنت و تلفن های هوشمند، کاربردپذیری یک وب سایت، اپلیکیشن گوشی همراه یا یک نرم افزار تا حد زیادی موفقیت آن را در بازار مشخص خواهد کرد. همراه با طراحان UI، طراحان UX وظیفه اطمینان از ایجاد یک تجربه آنلاین روان برای کاربران را بر عهده دارند. از وب سایت های تجاری گرفته تا برنامه های پیغام رسان، هر تجربه آنلاینی توسط یک متخصص UX با دقت طراحی شده است.

طراحی صدا

رابط های کاربری صوتی، انقلابی در نحوه تعامل با فناوری ایجاد می کنند. در ایالات متحده آمریکا، حدود ۵۰٪ از بزرگسالان به طور روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند و ComScore تخمین می زند که تا سال ۲۰۲۰ ، ۵۰٪ از کل جستجوها مبتنی بر صدا خواهند بود. طراحان UX نقش مهمی در این افزایش بر عهده دارند، چراکه محصولاتی مانند آمازون الکسا تنها در صورت کاربرپسند بودن و دسترسی برای اکثر افراد می توانند موفق باشند. طراحی صدا نیاز به رویکردی تا حدودی متفاوت با وب سایت ها و برنامه ها دارد.

تجربه کاربری UX

واقعیت مجازی (VR)  و واقعیت افزوده (AR)

با توجه به اینکه انتظار می رود تا سال ۲۰۲۲ بازار جهانی VR حدود ۲۷ میلیارد دلار ارزش داشته باشد، طراحان UX به طور فزاینده ای نیاز به طراحی تجربه های کاربری همه جانبه دارند. به همین ترتیب، از زمانی که Pokemon Go مشهور شد، واقعیت افزوده نیز وارد مسیر اصلی شده است. به همین شکل، طراحان UX باید اطمینان حاصل کنند که آخرین فن آوری ها در دسترس و کاربر پسند هستند.

تجربه کاربری UX

طراحی خدمات (Service Design)

طراحی UX تنها به اشیاء ملموس و محصولات دیجیتال مربوط نمی شود. تجربیات نیز باید طراحی شوند. در هین جا است که طراحی خدمات مطرح می شود. همانطور که در ویکی پدیا توضیح داده شده است: “طراحی خدمات فعالیتی برای برنامه ریزی و سازماندهی افراد، زیرساخت ها، ارتباطات و مؤلفه های مادی یک سرویس به منظور بهبود کیفیت آن و تعامل بین ارائه دهنده خدمات و مشتریان است. طراحی خدمات ممکن است به عنوان روشی برای آگاهی از تغییرات در یک خدمت موجود یا ایجاد یک خدمت کاملا جدید عمل کند. ”

هر زمان که یک قهوه بخرید، در هتل بمانید یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، تجربه شما نتیجه طراحی خدمات است. متدولوژی طراحی خدمات نیز بسیار شبیه به طراحی UX کلاسیک است.

حوزه های کاری تجربه کاربری

ما قبلاً در مورد رشته های مرتبط با تجربه کاربری بحث کرده ایم، اما این مفاهیم چگونه در طراحی UX برای محصولات دیجیتال کاربرد دارند؟ چه در حال طراحی یک وب سایت، برنامه یا پلتفرم دیگری باشید، مفاهیم کلی یکسان هستند. بیایید به آنها نگاهی بیاندازیم.

مدیریت پروژه

با وجود پیچیده بودن مفهوم تجربه کاربری، نمی توانید تنها یک وب سایت را ایجاد کرده و امیدوار باشید که به اهداف خود برسد. تمام جنبه های این سایت باید تحلیل شده و به متخصصان مختلفی اختصاص یابد.

در حالی که ممکن است یک مسئول محتوا داشته باشید که روی متن، تصاویر و فیلم های نمایش داده شده در سایت شما متمرکز است، یک طراح وب وظیفه کاربردپذیری و طراحی تعاملی را بر عهده خواهد داشت. تمام این جنبه ها، از جمله برنامه نویسی سایت و انتشار، علاوه بر بررسی و کنترل کیفی، باید در طی فرایندی که یک محصول نهایی بی عیب و نقص را ارائه می دهد، تجزیه و دنبال شود.

کاربرپژوهی (User Research)

برای ایجاد یک وب سایت مورد علاقه بازدید کنندگان، باید اطلاعات زیادی در مورد آنها داشته باشید. در اینجا است که ایجاد یک پرسونای خریدار، که نمونه ای از مشتری ایده آل شما است، اهمیت پیدا می کند. این پرسونا همچنین می تواند شامل اطلاعات جمعیت شناسی (دموگرافی)، نقش و مسئولیت آنها در شرکت، عادات خرید، سلایق و غیره باشد.

با استفاده از این اطلاعات، شما بهتر می توانید وب سایتی ایجاد کنید که مشتری ایده آل شما نه تنها منتظر آن بوده بلکه استفاده از آن آسان باشد.

تجربه کاربری UX

طراحی رابط کاربری (UI)

این حوزه از طراحی UX مربوط به برداشت اولیه است. چه یک وب سایت، اپلیکیشن یا هر نوع دیگری از موارد مربوط به وب، بازدید کنندگان و کاربران باید بتوانند به سرعت عمل مورد نظر خود را انجام دهند.

بسیاری از برنامه های دوست یابی، طراحی رابط کاربری را در اولویت قرار داده اند. نیازی نیست کاربران کار زیادی انجام دهند. اگر از کسی خوششان بیاید، صفحه را به راست کشیده و اگر خوششان نیاید به سمت چپ خواهند کشید. ساده تر از این نمی شود.

هنگام تمرکز روی طراحی رابط کاربری وب سایت خود، این سهولت را در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید:  تفاوت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست؟ (+اینفوگرافیک)

طراحی تعاملی

هنگام جذب، نگه داشتن و تبدیل مخاطبان، داشتن رنگ های زیبا و چیدمان مرتب تنها نیمی از کار است.

تمامی عناصر وب سایت شما باید با در نظر گرفتن تعامل کاربر چیده شوند. در حالت ایده آل، بازدید کنندگان سایت شما باید بتوانند تنها با یک یا دو کلیک آنچه که در جستجوی آن هستند را پیدا کنند. انیمیشن ها باید به راحتی دیده شده و باعث کند شدن سایت نشوند.

دکمه ها، اسلایدها و سایر عناصر تعاملی شما باید از رنگ مناسبی برخوردار بوده تا برجسته باشند، به اندازه کافی بزرگ بوده تا حتی در صفحه نمایش های کوچک نیز قابل استفاده باشند و استفاده از آنها ساده باشد.

اگر بازدید کنندگان شما عناصر تعاملی شما را دوست نداشته یا نتوانند آنها را پیدا کنند یا در درک آنها دچار مشکل شوند، UX و همچنین محصول نهایی شما دچار مشکل خواهد شد.

طراحی بصری

بازدید کنندگان وب سایت شما تنها در عرض چند دقیقه تصمیم خواهند گرفت که آیا بودن در این سایت ارزش وقت آنها را دارد یا خیر. اگر رنگ ها خشن یا زشت بوده و طرح شما به هم ریخته باشد، بازدید کنندگان بدون تردید آنجا را ترک خواهند کرد.

از طرف دیگر، اگر بتوانید از پالت رنگ و سایر ترکیبات رنگی چشم نواز استفاده کنید، می توانید افراد را جذب کرده و آنها را برای مدت طولانی تا زمان ایجاد تبدیل درگیر نگه دارید.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوای شما باید متناسب با پرسونای خریدار شما تنظیم شود.یکی از جنبه های مهم UX کارآمد، در مورد ارائه مقدار مناسب مطالب به مخاطبان است، به شکلی که به آنها کمک کند تا اهداف خود را در هر مرحله از چرخه خرید برآورده کنند.

چه بازدید کنندگان وب سایت شما در مرحله آگاهی قرار داشته باشند یا تصمیم گیری، استراتژی محتوای شما باید نظر آنها را جلب کرده و تا زمانی که به مشتری تبدیل شوند، درگیر خود کند.

استراتژی محتوای شما می تواند از نوشتن متن های زیبا و جذاب، پست های وبلاگ، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پولی و موارد دیگری استفاده کند تا شبکه ای از محتوا ایجاد شود که افراد را به دام انداخته و آنها را به منظور موفقیت بیشتر در UX حفظ کند.

تجزیه و تحلیل آمار

شما نحوه عملکرد کمپین ها و یا میزان کارایی UX خود را نخواهید دانست، مگر اینکه داده ها را مطالعه کنید.

Google Analytics و Search Console دو پلتفرمی هستند که باید به طور مرتب برای بررسی میزان موفقیت سایت خود از آنها استفاده کنید. به نرخ تبدیل، زمان صرف شده در سایت و میزان نرخ پرش(Bounce rate) سایت خود توجه کنید.

در حالت ایده آل، شما خواهان صفحاتی دارای نرخ پرش کم، مدت طولانی صرف شده در صفحه و نرخ تبدیل بالا هستید. زمانی که همه سنجه های موفقیت سایت در حال افزایش هستند، می دانید که UX شما در حال پیشرفت است.

تجربه کاربری UX

چگونه یک طراح UX شوید؟

همانطور که دیدیم، طراحی UX زمینه ای بسیار چند وجهی است. کار در این زمینه نیاز به مهارت هایی بسیار متنوع به همراه اشتیاق به طراحی کاربر محور دارد. کار در زمینه UX می تواند بسیار متنوع، چالش برانگیز و در عین حال دارای ارزش اقتصادی باشد.

هیچ پیش زمینه یا مسیر استانداردی که منجر به حرفه ای در زمینه UX شود، وجود ندارد. با این حال، بهترین طراحان UX معمولاً ویژگی ها و خصوصیات خاصی را به اشتراک می گذارند، از جمله:

  • توانایی تفکر خلاقانه و تحلیلی
  • استعداد قوی برای همدلی و طرز فکر کاربر محور
  • علاقه به فن آوری و نحوه تعامل انسان با آن
  • مهارت های حل مسئله قوی
  • مهارت های ارتباطی و توانایی همکاری قوی

تجربه کاربری UX

آینده تجربه کاربری

تمام نقاط عطف عمده در تکامل UX شامل تعاملی بین فناوری و انسان ها است. همان طور که فناوری و اینترنت به شکل مداوم به زندگی ما وارد می شوند، می توان انتظار داشت که UX همچنان در حال تکامل باشد. این امر نیاز به مهارت های تخصصی تر در حوزه های چند رشته ای از جمله تحقیقات کاربر، طراحی گرافیک، روانشناسی، توسعه نرم افزار و موارد دیگر را مشخص می کند. در واقع، می توانید با بررسی سایت هایی مانند پونیشا متوجه شوید که درخواست پروژه های رابط و تجربه کاربری روز به روز در حال افزایش است.

اینترنت دیگر محدود به لپ تاپ ها یا گوشی های هوشمند ما نیست، بلکه گجت های پوشیدنی، تجهیزات خانه هوشمند و مواردی از این قبیل برای متخصصان تجربه کاربری فرصت هایی ایجاد می کند تا تعاملاتی را طراحی کنند که فاکتورهای مختلف را با هدف نهایی بهبود زندگی افراد بهبود دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 467 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.