فروش آنلاین فایل اهمیت تجربه کاربری (UX) برای کسب و کار شما چیست؟ - کنفرانس ux

امروز در مرجع آموزش UI و UX فارسی با مقاله ای در مورد اهمیت تجربه کاربری در تجارت و نقش آن در کسب و کار با شما همراه هستیم. سایت ما مرجع آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش تجربه کاربری می باشد.

۵ دلیل اهمیت تجربه کاربری در کسب وکار شما

طراحان UX برای ایجاد یک محصول یا خدمات جدید، یک رویکرد همه جانبه اتخاذ کرده و به جای ظاهر به نحوه استفاده از آنها توجه می کنند. این روند تجربه کاربر را از ابتدا تا انتها طراحی کرده، که تمامی نقاط تماس کاربر را نیز شامل می شود.

برای مشاهده یک مثال عملی در این مورد، به اپل نگاه کنید. این شرکت با استفاده از دستگاه ها و سیستم عامل های کاربر پسند(و همچنین محصولات بسیار جذاب) طراحی UX را به عنوان یک مفهوم عرضه کرد.

استیو جابز در مورد اهمیت طراحی تجربه کاربری گفته است: “طراحی فقط آن چیزی نیست که به نظر رسیده و حس می شود. طراحی نحوه عملکرد است.”  پس برای رسیدن به عملکرد اصلی هر چیز، باید کاربر را در نظر بگیرید.

اما اهمیت UX  در کسب و کار برای چیست؟

در حالی که اصطلاح UX  مدتی است که در دنیای دیجیتال باب شده است، سؤالاتی از قبیل”چرا تجربه کاربری مهم است و اهمیت UX چیست؟” ، “کاربرد طراحی UX در کسب و کار من چیست؟” یا “از سرمایه گذاری در UX چه چیزی نصیب من می شود؟” را مرتباً می شنویم.

برای پرداختن به این سؤالات، بیایید به برخی از مزایای اصلی سرمایه گذاری در زمینه طراحی UX و اهمیت تجربه کاربری(UX) در کسب و کار، نگاهی بیندازیم.

مزیت شماره ۱:

سرمایه گذاری مقدماتی در طراحی UX، می تواند باعث کاهش قابل توجه هزینه ها در ادامه مسیر شود.

برای ورود به هر پروژه جدید، همیشه خطراتی نیز وجود دارد. اما از آنجا که تفکر طراحی و طراحی UX بر تحقیق، تجزیه، تحلیل و آزمایش متمرکز است، شما بلافاصله خود را برای دستیابی به موفقیت آماده می کنید.

امروزه شرکت های بیشتری درک کرده اند که جلوگیری از بروز مشکلات کاربردپذیری احتمالی یا مشکلات اولیه، بسیار ارزان تر از رفع آنها با طراحی مجدد محصول یا اصلاح اشکالات است. چراکه ایجاد تغییر در طراحی نسبت به تغییرات در محصول ساخته شده آسان تر و بنابراین ارزان تر است.

اغلب اوقات تنها در حدود ۲۰٪ از اشکالات مشاهده شده در یک محصول، مشکلات واقعی هستند. سایر موارد مشکلات کاربردپذیری بوده که در مرحله نمونه سازی اولیه(یک جنبه اصلی از طراحی UX) قابل حل هستند.

اگرچه کار کردن با این روش تکرار شونده ممکن است پرهزینه به نظر برسد، اما در درازمدت موجب صرفه جویی در هزینه ها شده، به شما در ساخت یک محصول موفق کمک کرده، باعث ایجاد تبدیل(مثلا تبدیل بازدید کننده به مشتری) شده و کمک می کند تا محصول به طور مؤثر با کاربران هدف درگیر شود.

اما ساخت نمونه اولیه چیست؟

نمونه سازی

نمونه سازی یک مرحله اساسی در فرایند طراحی UX است. طبق تعریف، پروتوتایپ یک نسخه “ماکاپ” از محصول نهایی شما است که قبل از عرضه نهایی محصول، برای آزمون کاربر استفاده می شود. هدف آن کاهش سطح اتلاف وقت و هزینه ایجاد شده در صورت عدم آزمایش مناسب محصول قبل از ارائه آن است.

حال بیایید ببینیم که چگونه این کار به تنهایی می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند …

  • رسیدن به برآوردهای دقیق تر و جلوگیری از feature creep

ایجاد تغییرات در مقیاس بزرگ برای رفع هرگونه اشکال پس از عرضه محصول، نه تنها می تواند پرهزینه باشد بلکه وقت گیر است. متاسفانه، این امر اغلب در حالتی رخ می دهد که طراحی UX بخشی از روند پروژه نبوده باشد. با برنامه ریزی و آزمایش کلیه نیازمندی ها، طرح ها و معماری اطلاعات در مرحله نمونه سازی، توسعه دهندگان قادر خواهند بود تا زمان و هزینه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را بهتر تخمین زده و درنتیجه از هرگونه غافل گیری در میزان هزینه مورد نیاز در مراحل بعدی، جلوگیری کنند.

  • انتخاب درست محتوا

همه ما میزان اهمیت محتوا را می دانیم. وجود محتوای عالی در کنار یک طراحی عالی حتی بهتر است. مانند هر وب سایت یا اپلیکیشنی، محتوای شما می تواند کلید تبدیل(converting) کاربران شما باشد. با پرداختن به این مورد در مرحله نمونه سازی اولیه، می توانید حتی قبل از راه اندازی وب سایت یا اپلیکیشن خود به شکل گسترده، مطمئن شوید که محتوای شما با هدف هم راستا است؛ این امر نیز نهایتا باعث صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

حتما بخوانید:  اصول گشتالت در طراحی UI(رابط کاربری)

آزمون کاربر و کاربرد پذیری:

طبق تعریف، آزمون کاربر روشی برای آزمایش میزان سهولت در استفاده از یک محصول، با استفاده از بررسی آن با کاربران واقعی است، تا بتوان هرگونه مانع یا ناسازگاری احتمالی در هنگام تعامل با آن را شناسایی کرد. اگرچه با وجود تعداد زیادی از نفرات مشغول به کار بر روی یک پروژه واحد، آزمایش کاربران موجود در خارج از این حلقه داخلی، امری اساسی است.

به عنوان یک فرد دارای ارتباط نزدیک با محصول، شما اغلب ممکن است درگیر این پروژه شده و نتوانید در مورد ویژگی های مورد نیاز و جای آن ها نظرات بی طرفانه ای ارائه دهید. نباید فراموش کرد که شما کاربر محصولات خود نیستید! در حقیقت، ذهنیت کاربران شما یا نحوه حرکت آنها در وب سایت یا اپلیکیشن، با شما تفاوت دارد. به همین دلیل است که آزمون محتوا، محصول و تعامل، با گروه های کوچک کاربران در خارج از حلقه داخلی، می تواند تأثیر بسیار مفیدی بر کسب و کار شما بگذارد. علاوه بر این، این کار نه تنها به شناسایی تعامل کاربر با محصول شما کمک می کند، بلکه به شما نیز کمک می کند قبل از شروع فرآیند توسعه محصول، هر نوع ناسازگاری بالقوه ای را در مرحله نمونه سازی تشخیص دهید.

UX

 

مزیت شماره ۲:

تجربه کاربری به شما در افزایش تبدیل(conversion) کمک می کند

همه ما این تجربه را داشته ایم که در حال مرور یک وب سایت برای یافتن یک محصول یا خدمات خاص، یک یا دو وب سایت را دیده ایم که به مشکل ما اشاره می کنند.

در حالی که همه این سایت ها ظاهراً محتوا و محصولات یکسانی را تبلیغ می کنند، یکی از آنها جلب توجه کرده، استفاده از آن بسیار آسان است، و می توانید در آن سریعا و بدون کمترین تلاشی آنچه در جستجوی آن هستید را پیدا کنید. تجربه کاربری کلی در این سایت لذت بخش بوده و آن را برای مراجعه بعدی خود ذخیره می کنید.

متأسفانه، بسیاری از وب سایت ها به چشم نیامده و متعاقباً طراحی های پیچیده ای وجود دارند که ظاهری زیبا داشته و به دلیل عدم هدفمندی صحیح، مشتریان را از خود می رانند.

در یک کلام انسان عجول است و این خصلت در حالت آنلاین نمود بیشتری پیدا می کند. با توجه به این نکته، اکنون بیش از هر زمان دیگری چگونگی کاهش سطح تلاش کاربران برای به حداکثر رساندن تعداد تبدیل های محصول شما، چه در وب سایت و یا اپلیکیشن اهمیت زیادی دارد.

باتوجه به اهمیت UX، راه های زیادی برای بهینه سازی وب سایت یا اپلیکیشن شما وجود دارد، اما در حال حاضر اجازه دهید روی دو اصل اصلی تمرکز کنیم.

  • کارها را برای کاربران خود آسان کنید؛ تعداد مراحل را کاهش دهید

برقراری ارتباط هرچه راحت تر کاربر با وب سایت یا اپلیکیشن شما، بخش مهمی از طراحی UX ونشان دهنده اهمیت تجربه کاربری است. کاربران شما باید بتوانند آنچه که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. اما مهم تر از آن برای کسب و کار، هدایت تبدیل و تعامل در وب یا اپلیکیشن شما است.

حتما بخوانید:  معماری اطلاعات (Information Architecture) چیست؟

چه در مورد خرید یک محصول، رزرو بلیط یا مرتب سازی یک بانک اطلاعاتی پیچیده، با قابل درک کردن مسائل تا حد امکان، می توانید خطر ناامید شدن کاربران در صورت عدم تکمیل وظایف را به حداقل برسانید.

  • CTA های خود را معنی دار کنید!

یک دکمه فراخوان عمل واضح، چه در وب سایت یا در اپلیکیشن، می تواند تفاوت عمده ای را در میزان تبدیل(conversions) ایجاد کند. طبق قانون این دکمه ها  باید هدف مشخصی نیز داشته باشند. دکمه های “عضویت در mailing list” یا “رزرو” نمونه هایی از CTA هایی هستند که ممکن است در یک وب سایت قرار بگیرند.

دکمه های CTA تنها با برچسب “اینجا را کلیک کنید” دکمه های قدرتمندی نیستند. این نوع از دکمه ها تنها به کاربر می گوید که روی این دکمه کلیک کرده و دلیل این کار را مشخص نمی کند. این دکمه ها برای سئو(SEO) نیز جالب نیستند، در حالی که همه ما خواهان انجام هر کاری هستیم تا رتبه خود در Google را افزایش دهیم. این یکی از حوزه هایی است که در آن UX و SEO با یکدیگر هماهنگ هستند.

مزیت شماره ۳:

طراحی UX می تواند به سئو شما کمک کند

با توجه به اهمیت تجربه کاربری، یک طراحی UX خوب می تواند منجر به رتبه سئوی بهتری شود. گوگل خود نیز به شکل فعال تجربه کاربری عالی را در نتایج جستجوی خود تبلیغ می کند. در هرحال هدف اصلی آنها این است که با ارائه اطلاعات مرتبط، بهترین جواب ها را در سریع ترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهند.

این امر در مورد بازاریابی رسانه ای یا PPC(پرداخت به ازای هر کلیک) هم صادق است. پلت فرم هایی مانند Google Ads  (که قبلاً با عنوان Google Adwords شناخته می شدند) به طور فعال نتایج “تجربه صفحات فرود” در کمپین های تبلیغاتی(ad campaigns) شما را ثبت کرده و برای بهینه سازی تمرکز کاربر در این صفحات پیشنهاداتی را ارائه می دهند.

تجربه کاربر عامل مهمی در الگوریتم جستجوی Google است و اینجاست که به اهمیت UX پی می بریم. یک تجربه کاربری ضعیف در وب سایت ها می تواند در نهایت منجر به رتبه بندی سئوی ضعیف، یا در مورد تبلیغات رسانه ای(PPC)  منجر به یک کمپین تبلیغاتی نا مناسب شود.

UX

 

مزیت شماره ۴:

افزایش وفاداری به برند با کمک طراحی UX

یک تجربه کاربری مناسب برای هر شغلی عامل موفقیت است و برای ایجاد اعتماد به برند، محصول یا خدمات شما و ایجاد رابطه طولانی مدت با مشتریان هدف، بسیار حیاتی است. تعاملات منسجم و لذت بخش باعث تقویت فعالیت های مشتری شده، که این امر به نوبه خود به شناخت و وفاداری به برند، محصولات و خدمات شما منجر می شود.

حفظ کاربر

درست است که ایجاد مشاغل در بحث اهمیت تجربه کاربری مهم است اما پس از انجام تبدیل چگونه می خواهید مشتری را به خرید دوباره ترغیب کنید؟ این سوالی است که به ویژه برای فروشگاه های تجارت الکترونیک که به دنبال فروش محصولات مختلف به مشتریان قدیمی خود هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک طراحی UX فوق العاده، تنها به جذب کاربران جدید منجر نمی شود، بلکه به حفظ و پرورش مشتریان قدیمی کمک می کند.

حتما بخوانید:  مراحل انجام پروژه های طراحی UX چیست؟

یک نقشه سفر خریدار یا به شکل خلاصه CJM، یکی از راه های کمک به حفظ مشتری است. این نقشه ها که غالباً به شکل طرح های بصری یا استوری برد(storyboards) ارائه می شوند، سفر مشتری را از ابتدا تا انتها ترسیم می کنند.

این امر به شما کمک می کند تا نه تنها با مشتریان هدف خود همدلی داشته باشید، بلکه بدانید در چرخه خرید خود در چه مرحله ای قرار داشته و در هر کدام از مراحل خاص سفر خود ممکن است با چه مشکلات احتمالی روبرو شوند؛ معیارهایی که روش های بهینه سازی طرح های شما برای درگیر شدن هرچه بهتر کاربر را مشخص کرده و نهایتا منجر به وفاداری و حفظ آنها خواهند شد.

مزیت شماره ۵:

طراحی UX می تواند ارجاع دهان به دهان(word of mouth referrals) را افزایش دهد

حتی در دنیای دیجیتال نیز تبلیغات دهان به دهان هنوز یک راه عالی برای تجارت است. مردم حرف یکدیگر را قبول دارند. یا به بیان دیگر، مردم تجربه های یکدیگر را قبول کرده و اگر شما تجربه خوبی را به کاربران خود ارائه دهید، حتما درباره آن سخن خواهند گفت.

بازاریابی دهان به دهان نه تنها در تعاملات روزمره، بلکه در تعاملات شخصی در رسانه های اجتماعی نیز مشاهده می شود. همه ما می دانیم که تبلیغات دهان به دهان می تواند چه تاثیری در تجارت شما داشته باشد، اما این مورد چه نقشی در اهمیت تجربه کاربری دارد؟

برای شروع باید گفت اشتراک گذاری اجتماعی را آسان می کند. اگر فرایند خرید را تا حد امکان برای کاربر خود آسان کرده باشید، به نظر شما مردم هنگام پیشنهاد کسی به خانواده یا دوستان خود از طریق رسانه های اجتماعی، چه کسی را پیشنهاد خواهند داد؟

طراحان UX اهمیت ایجاد آگاهی اجتماعی در کسب و کار شما را درک می کنند، به همین دلیل است که از طریق محصول شما، تعاملات منسجمی را در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند.

این امر به ایجاد اعتماد نیز کمک می کند. قبلاً هم گفتیم که مردم حرف یکدیگر را قبول می کنند، و مهمتر از آن تمایل دارند تا رفتارهای همسالان یا افراد مشابه خودشان را یاد بگیرند. این همان جایی است که ویژگی هایی نظیر نظرات کاربران، ستاره های امتیاز و “مردم این را نیز خریده اند” به کار می آید. همه اینها معیار های کاربری ارزشمندی هستند که نظرات و عادات واقعی مردم در هنگام تعامل، بازبینی یا رتبه بندی یک کسب و کار، و محصول یا خدمات آنها را نشان می دهند. نظرات و رتبه بندی های مثبت نیز در نهایت منجر به فروش بهتر می شود.

UX

 

اهمیت UX در زندگی

با ارائه یک تجربه کاربری عالی برای کاربران خود، نه تنها احتمال اتمام کارهای تبدیل(conversion tasks) در وب سایت یا اپلیکیشن شما افزایش می یابد، بلکه می توانید زندگی ها را تغییر دهید.

یک لحظه درباره آن فکر کنید. با ساده و مشهود ساختن برقراری ارتباط تا حد ممکن، زندگی کاربران نهایی خود را آسان تر می کنید.

اگر اپلیکیشن یا وب سایت شما بتواند به کاربران در انجام وظایف یا حل مشکلات در اسرع وقت کمک کند، باعث ایجاد یک تاثیر ماندگار می شود؛ تاثیری که با خوشحالی با دوستان و خانواده خود درباره آن صحبت خواهند کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 368 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.