فروش آنلاین فایل نحوه یادگیری طراحی تجربه کاربری (UX Design) - کنفرانس ux

امروز در مرجع آموزش UI و UX فارسی با یک مقاله بسیار کاربردی در مورد نحوه یادگیری طراحی تجربه کاربری و یادگیری UX در خدمت شما هستیم. شاید خیلی از شما می خواهید حوزه طراحی UX را به عنوان یک حرفه جدی دنبال کنید اما نمی دانید که از کجا باید شروع کنید این مقاله به شما کمک می کند تا راه خود را پیدا کنید.

در حوزه ای مانند طراحی UX که نیاز به آموزش و یادگیری زیادی دارد، فکر پیشرفت ازحالت تازه کار به حالت حرفه ای غیرممکن به نظر می رسد. آیا مطمئناً شما به نوعی پیش زمینه در طراحی یا حداقل یک صلاحیت مرتبط به آن نیاز دارید؟

در واقع، این طور نیست. هر کسی فارغ از تجربه قبلی یا حرفه فعلی خود می تواند یک طراح UX شود.

بزرگترین چالش یادگیری UX برای مبتدیان، تشخیص نقطه شروع است. اینترنت منبع بسیار گسترده ای است و این منبع گسترده سرشار از منابع اطلاعاتی فراوانی برای یادگیری UI و UX است، اما مهم این است که چه راهی را برای یادگیری UX انتخاب می کنید. در اینجا ۷ مرحله ای که برای یادگیری تجربه کاربری به آن نیاز دارید را با هم مرور می کنیم:

حتما بخوانید:  مراحل انجام پروژه های طراحی UX چیست؟

۱٫مطالعه و تحقیق کنید

قبل از شروع، مطمئن شوید که دقیقاً می دانید درگیر چه چیزی می شوید. طراحی یک حوزه گسترده است، بنابراین منابع خود را جمع آوری کرده و آماده انجام تحقیقات پیش زمینه ای جدی شوید.

اول، مطمئن شوید که دقیقاً می دانید طراحی تجربه کاربری چیست: اگر مجبور بودید آن را در یک جمله توصیف کنید، چه می گفتید؟ تفاوت بین طراحی UX و UI و نقش UX در تجارت را درک کنید.

حتما بخوانید:  تفاوت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) چیست؟ (+اینفوگرافیک)

همچنین تحقیق در مورد بازار کار نیز مهم است. پورتال های شغلی مانند پونیشا یا جابینجا یا را برای بررسی انواع نیازهای کسب و کارها به حوزه طراحی UI و UX موجود در منطقه خود و مهارت ها و ویژگی های مورد نیاز برای آنها جستجو کنید. این کار همچنین ایده ای در مورد میزان حقوق و دستمزد برای شما فراهم خواهد کرد.

این مرحله تماما در مورد به دست آوردن اطلاعات کلی در مورد این صنعت است. برای یادگیری UX در وبلاگ های طراحی UX جستجو کنید و یک یا دو کتاب را مطالعه کنید. توصیه می کنیم با طراحی چیزهای روزمره، نوشته دان نورمن شروع کنید.

هرچه بیشتر مطالعه و تحقیق کنید، اطمینان خواهید یافت که به چه میزان طراحی UX برای شما مناسب است.

صدها کتاب در مورد طراحی UX وجود دارد. با این حال، کتاب های خاصی وجود دارد که تقریباً همه طراحان باتجربه UX به شما پیشنهاد خواهند کرد تا آن ها را مطالعه کنید:

طراحی چیزهای روزمره (The Design of Everyday Things) : این کتاب که توسط دان نورمن، مدیر سابق انستیتوی علوم شناختی در دانشگاه کالیفرنیا، نوشته شده است، یک پایه قدرتمند در مورد چگونگی و چرایی رضایت مشتریان از برخی محصولات، و عدم رضایت آنها از برخی محصولات دیگر است. این کتاب نه تنها در مورد طراحی رایانه ها و نرم افزارها بلکه اشیاء دیگری مانند میز و صندلی نیز صحبت می کند و بعد از خواندن آن دیدگاه کاملاً متفاوتی از طراحی چیزهای اطراف خود خواهید داشت و واقعیت شما برای همیشه تغییر خواهد کرد.

UX

 

Smashing UX Design : این یک کتابچه راهنمای مرجع UX و منبع خوبی برای یادگیری تجربه کاربری است که بسیار مورد توجه بوده و مطالعه آن برای کسانی که تازه وارد این حوزه شده اند توصیه می شود. این کتاب مروری اجمالی از ۱۶ ابزار طراحی و تحقیق رایج در UX، به علاوه مجموعه ای از مطالعات موردی از پروژه های واقعی را ارائه داده و توضیح می دهد که چرا تکنیک های خاص در شرایط خاص مورد استفاده قرار گرفته اند.

UX

 

مرا وادار به تفکر نکن (Don’t Make Me Think): کتاب مرا وادار به تفکر نکن، نوشته معمار اطلاعات و متخصص UX استیو کروگ، هنگامی که در سال ۲۰۰۰ به بازار آمد، به عنوان یک مرجع معتبر برای کاربردپذیری محصولات دیجیتال شناخته شد و هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین کتاب های موجود در زمینه استفاده پذیری وب در نظر گرفته می شود. حتی کتاب های طراحی UX دیگری نیز در مورد این کتاب نوشته شده است، که خود دلیلی بر اعتبار این کتاب است. از آن زمان کروگ چاپ دوم این کتاب را نیز منتشر کرده است و همچنین نسخه به روز رسانی شده آن به نام Don’t Make Me Think، Revisited را نیز ارائه داده است که می توانید این نسخه از کتاب را از طریق این لینک دانلود کنید.

UX

۲٫با نحوه اجرای پروژه های UX آشنا شوید

حال که تقریبا همه چیزهای ضروری را به صورت تئوریک در مورد این صنعت را می دانید، می توانید وارد جزئیات شوید. مرحله بعدی جریان کار UX است: طراحان UX در واقع چگونه کار می کنند؟

حتما بخوانید:  مراحل انجام پروژه های طراحی UX چیست؟

از نتایج تحقیقات خود می دانید که طراحی UX در مورد حل مشکلات است نه صرفا طراحی یک محصول زیبا. اولین قدم در این فرایند، شناسایی مشکلاتی است که باید طراحی خود را بر اساس آن انجام دهید. در این مرحله، شما بر ایجاد همدلی برای کاربر هدف، انجام نظرسنجی و پرسش و پاسخ تمرکز خواهید کرد و سعی خواهید کرد با مواردی از قبیل ذینفعان محصول، کاربران و مدل کسب و کار ارتباط برقرار کرده و با بررسی این موارد اطلاعاتی را بدست آورید که طراحی محصول خود را بر اساس این اطلاعات انجام دهید.

پس از تعریف مشکل، به مرحله ایده پردازی وارد می شوید. اینجا است که خلاقیت شروع می شود؛ ترسیم ایده ها روی کاغذ، تبدیل آنها به وایرفریم و درنهایت ایجاد پروتوتایپ.

حتما بخوانید:  تعریف و تفاوت وایرفریم، ماکاپ و پروتوتایپ چیست؟

بعد از چندین دور از انجام آزمون کاربر، طرح انتخابی خود را به مرحله توسعه خواهید برد. پس از نهایی کردن وایرفریم، آن را به طراح UI تحویل می دهید که او نیز آن را به یک وایرفریم تبدیل کرده و به تیم توسعه تحویل می دهد.

پس از شروع کار بر روی پروژه های خود، بدون شک شما روش خاص خود برای انجام کارها را خواهید داشت که شامل یافتن ابزارهای موردعلاقه نیز می شود.

۳٫ابزار های مختلف این حرفه را امتحان کنید

به عنوان یک طراح UX، به ابزارهای خود وابستگی زیادی خواهید داشت، بنابراین با آشنایی با ملزومات شروع کنید. ابزار های طراحان مختلف با یکدیگر تفاوت خواهند داشت، اما به طور قطع به خاطر دلایل زیر به ابزار نیاز خواهید داشت:

  • تحقیقات کاربر: ابزارهای نظرسنجی و پرسش و پاسخ مانند SurveyMonkey و Typeform و نمونه های فارسی مانند پرس لاین
  • ایجاد وایرفریم: Sketch ، Balsamiq ، Wireframe.cc ، Figma.com , Adobe XD
  • ایجاد پروتوتایپ: InVision ، Mockplus, Adobe XD

آبزار

 

حتما بخوانید:  تعریف و تفاوت وایرفریم، ماکاپ و پروتوتایپ چیست؟

اینها فقط چند نمونه از ابزارها هستند؛ شما با ابزارهای مدیریت پروژه و پلت فرم های ارتباطی نیز کار خواهید کرد؛ اما اینها مواردی خاص در روند طراحی بوده و مکان مناسبی برای شروع می باشند. در صورت امکان، با یک حساب کاربری رایگان ثبت نام کرده و عملکردها و ویژگی های ابزارهای مختلف را امتحان کنید. پس از یادگیری اصول اولیه، برخی از آموزش های ویدیویی یادگیری تجربه کاربری و کار با ابزارهای آن نیز ارزش دیدن را دارد.

شاید استفاده از این ابزارها بدون پیش زمینه قبلی عجیب به نظر برسد، اما دانستن حتی اندکی از راه و رسم کار با آنها، هنگام شروع به کار در پروژه های طراحی واقعی کار شما را بسیار آسانتر می کند.

۴- یک دوره آموزشی UX  حرفه ای بگذرانید

حال شما تحقیقات خود را انجام داده اید و دقیقاً می دانید طراحی UX چیست. شما از نحوه کار طراحان UX آگاه هستید و برخی از محبوب ترین ابزارهای این صنعت را امتحان کرده اید.

اگر در انتخاب زمینه طراحی UX به عنوان یک حرفه جدی هستید، ساده ترین راه برای انتقال از حالت تازه کار به حرفه ای، شرکت در یک دوره آموزشی حرفه ای و سازمان یافته است. نیازی نیست که به دانشگاه بروید یا سال ها تحصیل کنید. در حقیقت، افرادی که می خواهند به صورت حرفه ای فعالیت کنند، به دنبال یافتن مدرک تحصیلی نیستند؛ آنها به دنبال یادگیری اصول کلیدی و مهارت های عملی هستند.

یک دوره یادگیری UX مناسب شما را به شکل منطقی با ملزومات آشنا می کند. قبل از انتخاب دوره، حتماً تحقیقات کاملی را انجام دهید: آیا می توانید با سرعت خود و به شکل انعطاف پذیر یاد آموزش ببینید؟ آیا توسط یک مربی و گروهی از دانش پژوهان حمایت خواهید شد؟ آیا روی پروژه های واقعی کار کرده و سابقه کار خواهید داشت؟ آیا ضمانت شغلی وجود دارد؟ برای یک دوره شامل تمام این موارد، حتماً دوره معتبر آموزش UX ما را که تا چند روز آینده منتشر خواهد شد، ببینید.

UX

۵٫الهام بگیرید

علاوه بر مطالعه اصول و روش های اصلی طراحی UX، می توانید بر روی غریزه طراحی خود نیز کار کنید. خود را با موارد الهام بخش محاصره کنید: پورتفولیو هاو نمونه کارهای سایر طراحان را در سایت هایی مانند bestfolios.com ، Adobe blog  و Dribbble را بررسی کنید تا ببینید طراحان دیگر چه ویژگی هایی دارند. با انجام این کار، شروع به فکر کردن مانند یک طراح UX کرده و ایده های خود را در مورد طراحی خوب و بد شکل خواهید داد.

در واقع، الهام گرفتن چیزی است که نه تنها فقط در شروع کار، بلکه در طول حرفه UX نیز به آن نیاز خواهید داشت. با توجه کردن به ترند ها و سبک های پر طرفدار این صنعت، دنبال کردن سایر طراحان در رسانه های اجتماعی و جستجوی اینترنت برای ایده های جدید، خلاقیت خود را در طراحی بطور مداوم گسترش خواهید داد.

 

UX

۶٫ایجاد پورتفولیو

این مرحله به خصوص هنگام درخواست برای یک شغل، بسیار مهم است. کارفرمایان باید بدانند قادر به انجام چه کارهایی هستید، بنابراین یک رزومه به تنهایی کافی نیست. اما اگر تنها یک فرد تازه کار در این زمینه هستید، چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟

یکی از بهترین روش ها برای پر کردن پورتفولیو، کارآموزی است. به شرکت های خصوصی مراجعه کرده و به دنبال کسی باشید که تجارت یا وب سایت او نیاز جدی به اصلاح UX داشته، اما نمی تواند هزینه یک طراح حرفه ای را بپردازد. شاید آشنایی داشته باشید که کسی در ابتدای راه اندازی یک داد و ستد جدید است یا کسی که در حال حاضر صاحب یک شرکت کوچک بوده و به شدت به یک وب سایت جدید نیاز دارد. یا شاید یک شرکت یا استارتاپ محلی به دنبال بهبود UX سایت خود است. اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، پیدا کردن شخصی که نیاز به یک طراح UX رایگان دارد دشوار نیست، یا می توانید در اینترنت فرصت های کارآموزی مجازی را جستجو می کنید.

گزینه دیگر طراحی محصولات فرضی است، منظور ما از طراحی محصولات فرضی این است که روی پروژه های ساختگی کار کنید. وانمود کنید که مشتری بوده و یک چالش طراحی را برای خود تعیین کنید، یا یک وب سایت یا برنامه را به شکل تصادفی انتخاب کرده و مجدداً طراحی کنید. مطمئن شوید که هر مرحله از این فرآیند را مستند سازی کنید تا بتوانید به روشنی نشان دهید که چگونه به راه حل طراحی نهایی رسیده اید. البته، مهم است که برای کارفرمایان بالقوه روشن شود که این ها پروژه های تعلیمی هستند نه کارهای واقعی.

 

۷٫یادگیری را متوقف نکنید

هنگامی که نوبت به یادگیری UX و طراحی آن می رسد، هرگز ارزش همتایان خود را دست کم نگیرید. شبکه سازی یک منبع آموزشی مداوم است و شما فقط با گپ زدن با کسانی که آن را بهتر می شناسند، در مورد این صنعت موارد بسیاری را خواهید آموخت.

در زمینه طراحی UX هرگز نباید یادگیری تجربه کاربری را متوقف کرده و احساس کنید که “دیگر موفق شده اید”. برای ادامه پیشرفت، باید با یادگیری آخرین ابزارها و آگاهی از ترجیحات و انتظارات در حال تغییر کاربران، همچنان خود را به روز رسانی کنید. همچنین، فراموش نکنید که لطفی را که به شما شده است جبران کرده و راهنمای شخص دیگری باشید.

ملاقات ها و همایش های محلی هم عالی هستند، اما همیشه حضور در آنها به صورت شخصی امکان پذیر نیست، به خصوص اگر همزمان در زمینه UX کار می کنید و درحال یادگیری تجربه کاربری هستید. بنابراین می توانید در گروههای تلگرامی مختلف مرتبط با حوزه طراحی نیز عضو شده و از اطلاعات موجود در آن ها استفاده کنید.

UX

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 435 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.