فروش آنلاین فایل مراحل انجام پروژه های طراحی UX چیست؟ - کنفرانس ux

به عنوان یک طراح UX، مطمئن هستم که بارها از شما پرسیده شده است “مراحل انجام پروژه های UX شما چیست؟ مراحل آن چه تعداد و چه هستند؟” یک دلیل ساده برای محبوب بودن این سوال در میان طراحان وجود دارد: روند انجام یک پروژه، سنگ بنای طراحی UX بوده و یکی از جنبه های موفقیت یا شکست در طراحی UX به حساب می آید. فقدان یک فرایند طراحی UX قوی، مثل حرکت با چشمان بسته می ماند. از سوی دیگر، یک فرایند واضح و مختصر UX، امکان ایجاد تجربیات شگفت انگیز برای کاربران را فراهم می آورد.

در این مقاله از مجموعه مقالات کاربردی UX به صورت کلی، فرایند انجام پروژه های UX و ترتیب انجام آن را  توضیح خواهیم داد. همچنین روش هایی که توسط طراحان UX در هر فاز می تواند مورد استفاده قرار گیرد را نیز خواهیم دید.

پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه این مقاله، مقاله رایجترین اصطلاحات UX را مطالعه کنید.

حتما بخوانید:  رایجترین اصطلاحات UX(تجربه کاربری) – قسمت اول

مراحل یک پروژه UX (تجربه کاربری) چگونه است؟

پاسخ به این سوال این است: بستگی دارد. مراحل انجام پروژه های UX در این علم از قبل طراحی شده و وجود دارد، اما هر کس با شیوه خود آن را انجام می دهد. دلیل این اتفاق این است که مراحل انجام یک پروژه UX به شدت به نوع پروژه بستگی دارد. پروژه های مختلف نیاز به رویکردهای متفاوت دارند: رویکرد یک وب سایت شرکتی متفاوت از شیوه طراحی یک برنامه سرگرم کننده است. با وجود اینکه عملکرد های خاصی وجود دارند که طراحان UX باید برای تمام پروژه ها انجام دهند(مانند پژوهش در رابطه با محصول قبل از حرکت به سمت نمونه سازی)، در هر بخش از فرآیند اصولی وجود دارد که باید برای همان پروژه خاص طراحی شود.

فرایند پروژه های UX

به شکل کلی، مراحل هر پروژه UX باید شامل موارد زیر باشد:

۱- تعریف محصول

یکی از مهمترین مراحل انجام پروژه های UX که در واقع قبل از آغاز طراحی UX انجام می شود تعریف محصول است. قبل از اینکه بتوانید یک محصول را تولید کنید، باید زمینه وجود آن محصول را درک کنید. مرحله تعریف محصول، موفقیت آن را تضمین می کند. در این مرحله، طراحان UX و ذینفعان در بالاترین سطح ممکن درباره محصول ایده پردازی می کنند.

این مرحله معمولا شامل موارد زیر است:

  • مصاحبه با ذینفعان: مصاحبه با ذینفعان کلیدی برای جمع آوری اطلاعات در مورد اهداف آنها در پروژه است. تعریف اهداف و ارزش های محصولی که قصد تولید آن را دارید، کلید تولید یک محصول نتیجه بخش است.
  • تهیه ارزش پیشنهادی: ارزش پیشنهادی یا Value Proposition، جنبه های کلیدی محصول را مشخص می کند. این محصول چه چیزی است، چه کسی، چه زمانی و کجا از آن استفاده می کند. ارزش پیشنهادی به تیم و ذینفعان کمک می کند که در مورد نوع محصول اتفاق نظر داشته باشند.
  • ایجاد طرح مفهومی(Concept sketching): ایجاد مدل اولیه از آنچه تیم به دنبال ساخت آن است.
  • کیک آف میتینگ برای پروژه: این جلسه تمام افراد کلیدی را دور هم جمع کرده تا انتظارات تیم طراحی و ذینفعان مشخص شود. این کار بالاترین سطح اهداف محصول را که شامل افراد درگیر در طراحی و توسعه محصول، ارتباط آنها با یکدیگر و انتظارات ذینفعان(مانند KPI و چگونگی اندازه گیری موفقیت محصول) است را پوشش می دهد.

۲- تحقیق در مورد محصول

بعد از اینکه ایده محصول تعریف شد، تحقیقات محصول(که به طور طبیعی شامل تحقیقات کاربر و بازار می شود) نیمه دیگر اساس یک طراحی عالی را فراهم می کند. تحقیقات مناسب به شما آگاهی بخشیده و این واقعیت که در مراحل اولیه طراحی انجام می شود، باعث صرفه جویی میزان زیادی از منابع(زمان و پول) در مسیر تولید خواهد شد چرا که در نتیجه در آینده نیاز به تغییرات کمتری می باشد.

این مرحله احتمالا متغییر ترین مرحله در کل پروژه ها است چرا که بر اساس پیچیدگی محصول، زمان بندی، منابع موجود و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است.

این مرحله می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مصاحبه های دقیق و کامل فردی یا IDI: یک تجربه عالی محصول با درک خوب از کاربران آغاز می شود. نه تنها طراحان UX باید بدانند که کاربران آنها چه کسانی هستند، بلکه باید در نیازها، ترس ها، انگیزه ها و رفتار آنها تعمق کنند.
  • تحقیق در خصوص رقبا: تجزیه و تحلیل جامع محصولات رقیب، ویژگی های محوصلات آنها را با یک روش قابل قیاس مشخص می کند. این مطالعه به طراحان UX کمک می کند تا استانداردها و فرصت های تولید محصول در یک منطقه مشخص را درک کنند.

۳- تجزیه و تحلیل

هدف از مرحله تحلیل کسب بینش از طریق اطلاعات جمع آوری شده در طول مرحله تحقیقات محصول است. ضبط، سازمان دهی و نتیجه گیری از آنچه که کاربران می خواهند، فکر می کنند، نیاز دارند، به طراحان UX در درک “چرایی” این خواسته ها، افکار، نیاز ها کمک می کند. در طی این مرحله، طراحان معتبر بودن فرضیات صورت گرفته را تایید می کنند.

این مرحله معمولا شامل موارد زیر است:

  • ایجاد پرسونای فرضی: پرسونا ها شخصیت های تخیلی ایجاد شده برای نشان دادن انواع مختلف کاربرانی هستند که ممکن است از یک محصول به شیوه ای مشابه استفاده کنند. هدف از ایجاد پرسونا، ایجاد نمونه های قابل اعتماد و واقع گرایانه از گروه های اصلی مخاطبان به عنوان مرجع است که در مراحل بعدی استفاده خواهد شد. (اگر می خواهید پرسونا طراحی کنید فایل پرسونای آماده را دانلود کنید.)

فرایند پروژه های UX

طراحان محصول را بر اساس پرسونا ایجاد می کنند. پرسونا ایجاد همدلی با کاربران در طول فرآیند طراحی را، برای طراحان ساده تر می کند.

  • ایجاد نقشه های تجربی(experience maps): نقشه تجربی یک ابزار طراحی مهم برای درک تعاملات محصول/خدمات از دید کاربران است. نقشه تجربی، اساسا یک نمایش بصری از جریان کاربر در طی تعاملات محصول یا خدمات است. یک نقشه تجربی اولیه، حتی اگر محصول اجازه وجود مسیرهای مختلفی را بدهد، تنها یک مسیر را دنبال می کند(یک کاربر، یک هدف، یک سناریو).

فرایند پروژه های UX

این نقشه تجربی ساده یک مسیر ممکن در طی یک سناریو را نشان می دهد.

۴- طراحی

هنگامی که انتظارات کاربران از محصول مشخص شد(اهداف آنها مشخص شده و بدانند چگونه تمایل به استفاده از محصول را دارند)، طراحان UX وارد مرحله طراحی می شوند. این مرحله، مرحله ای است که به شدت نیاز به همکاری داشته و تکرار شونده است به این معنی که باید مدام به عقب برگشته تا ایده ها و مفروضات را بررسی کنند.

مرحله طراحی شامل موارد زیر است:

  • اسکچ(طراحی سریع/پیش طرح): ترسیم پیش طرح ساده ترین راه برای تجسم ایده ها است. نقاشی دستی نیز سریع ترین راه برای تجسم یک مفهوم است و به طراحان اجازه می دهد تا قبل از تصمیم گیری و انتخاب یکی از راه حل ها، طرح های متنوعی را ترسیم کنند.

فرایند پروژه های UX

طراحی سریع یک ابزار مفید برای تایید مفاهیم محصول و روشهای طراحی آن توسط اعضای تیم و کاربران است.

  • ایجاد وایرفریم ها: وایرفریم یک راهنمای بصری برای نشان دادن ساختار صفحه است. تهیه وایرفریم به عنوان ستون اصلی محصول عمل کرده و طراحان اغلب از آنها به عنوان اسکلت موکاپ استفاده می کنند.

اگر می خواهید وایرفریم طراحی کنید UI KIT های وایرفریم طراحی وب و وایرفریم اندروید و iOS را یه رایگان دانلود کنید.

فرایند پروژه های UX

طراحان اغلب از وایرفریم ها به عنوان اسکلت موکاپ استفاده می کنند

  • ایجاد پروتوتایپ ها(نمونه های اولیه): اگر وایرفریم ها بیشتر در مورد ساختار و سلسله مراتب بصری باشند، پس پروتوتایپ ها در مورد تجربه متقابل حاصل از آنها هستند. پروتوتایپ یک شبیه سازی از محصول است که معمولا از وایرفریم های قابل کلیک استفاده می کند.

فرایند پروژه های UX

  • ایجاد جزئیات طراحی: جزئیات طراحی معمولا شامل نمودارهای جریان کاربر و جریان کار می شود که الزامات عملکردی و سبک محصول را مشخص می کند. جزئیات طراحی فرایندها و دارایی های گرافیکی مورد نیاز برای ایجاد یک محصول کارآمد را توصیف می کند.

۵- اعتبار سنجی (آزمون)

معمولا، مرحله اعتبارسنجی پس از تهیه پروتوتایپ های سنجیده شده آغاز می شود. در این مرحله یک محصول توسط سهامداران و کاربران نهایی، از طریق برگزاری مجموعه ای از جلسات آزمون کاربر، تایید می شود.

پیشنهاد می شود مقاله ۵ اصل برای انجام آزمون های کاربری دقیق تر را بخوانید.

همانند مرحله تحقیق محصول، این مرحله نیز در بین پروژه های مختلف متغیر است.

مرحله اعتبار سنجی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از محصول: هنگامی که تیم طراحی محصول را به نقطه قابل استفاده رساند، آزمایش آن یک روش کم هزینه و عالی اعتبار سنجی است.
  • جلسات تست کاربر: جلسات تست کاربر، برای اعتبار بخشی به طراحی، بر اساس آزمون بر روی کاربران واقعی انجام می شوند. این آزمون ها اشکال مختلفی دارند، برخی از محبوب ترین آنها تست کاربردپذیری، گروه های تمرکز، آزمایش بتا، A / B تست و نظرسنجی ها می باشند.
  • تهیه خاطرات کاربر(user diaries): خاطرات کاربر برای جمع آوری اطلاعات از کاربران واقعی فوق العاده هستند. با استفاده از Google Docs، طراحان UX می توانند یک قالب ساده ایجاد کرده و سپس سؤالاتی مانند موارد زیر را از کاربر بپرسند: هنگام استفاده از محصول کجا بودید؟ قصد انجام چه کاری را داشتید؟ آیا چیزی هست که باعث ناراحتی شما شده باشد؟
  • تجزیه و تحلیل سنجه ها: اعداد ارائه شده توسط یک ابزار آماری در مورد چگونگی تعامل یک کاربر با محصول شما سنجه های محصول شما هستند. مواردی مانند کلیک ها، زمان نویگیشن، سرچ های انجام شده و … از جمله سنجه های رایج طراحی UXمی باشند. سنجه ها می توانند رفتارهای غیر منتظره کاربران که در طی آزمون کشف نشده اند را نیز مشخص کنند.
  • دریافت بازخورد از طرف کاربران: اطلاعات حاصل از بازخورد کاربران از قبیل تیکت های پشتیبانی، گزارش یک اشکال(باگ ریپورت) و سایر موارد به فرآیند بهبود محصولات کمک می کنند.

چگونگی بهبود فرآیند طراحی UX

حال که متوجه چگونگی ارتباط مراحل با یکدیگر شدید، اجازه دهید به برخی نکات مفید برای بهبود فرآیند طراحی UX اشاره کنیم:

در نظر گرفتن همپوشانی بین فازها و اصطلاحات

باید بدانیم که طراحی UX یک فرآیند خطی نیست. مراحل انجام پروژه های UX اغلب دارای همپوشانی قابل ملاحظه ای هستند. همانطور که یک طراح UX درباره حل مشکلات، کاربران و جزئیات پروژه(به ویژه محدودیت ها) بیشتر آگاهی پیدا می کند، ممکن است به بررسی برخی از تحقیقات انجام شده یا طرح ایده های جدید، نیاز پیدا کند.

فرایند پروژه های UX

همچنان که طراحان UX درباره باید ها و نباید ها بیشتر آگاهی پیدا می کنند، باید خود را برای انجام مجدد کل پروژه و تکرار آماده کنند.

اهمیت برقراری ارتباط

برقراری ارتباط یک مهارت کلیدی در طراحی UX است. در حالیکه انجام یک طراحی فوق العاده اهمیت دارد، به اشتراک گذاری و تبادل نظر درباره یک طراحی فوق العاده نیز به همان اندازه مهم است، چرا که حتی بهترین مفاهیم نیز در صورتی که توسط اعضای تیم و سهامداران پذیرفته نشود، شکست خواهند خورد. به همین دلیل بهترین طراحان UX دارای مهارت های ارتباطی فوق العاده ای هستند.

انجام پروژه با یک فرایند مشخص، آن را به پروژه ای مناسب تبدیل می کند.

طراحان UX باید در رابطه با هر پروژه انعطاف پذیر باشند، فرآیند مورد استفاده باید متناسب با نیازهای خاص کاری و عملکردی هر پروژه باشد. یک فرایند طراحی شده متناسب با توانمندی های کسب و کار و مشتریان، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

نتیجه

در رابطه با مراحل انجام پروژه های UX، فرآیندی وجود ندارد که برای خلق تمام محصولات مناسب باشد. اما چه فرآیند UX شما ساده و یا سرشار از فعالیت های مختلف باشد، هدف هر فرایند طراحی UX یکسان است؛ تولید یک محصول عالی برای کاربران. بنابراین، از آنچه برای پروژه شما مفید است استفاده کنید، از شر بقیه خلاص شده و همزمان با تکامل محصول، فرآیند UX خود را تکمیل کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 266 views بار دسته بندی : تجربه کاربری (UX) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.