فروش آنلاین فایل طراحی فلت | تاریخچه،مزایا و کاربرد - کنفرانس ux

access_time2019/07/10

visibility 1.07k بازدید

هنرمند مشهور ادگار دگاس می گوید: «هنر چیزی نیست که شما می بینید، بلکه چیزی است که به دیگران نشان می دهید.» از لحاظ طراحی گرافیک، که به عنوان هنر حل مسئله ای خاص نیز تعریف می شود، این جریان، مفهومی تر نیز می شود: آنچه به دیگران نشان می دهید اغلب به دیگران می گوید که چه کاری انجام دهند، به چه چیزی توجه کنند و به حل برخی مشکلات کمک می کند. طراحی گرافیک می تواند از طریق کوچکترین تغییر در شکل ها و سایه ها، حروف و فاصله ها حس و حال و پیام را تغییر دهد. مضامین این حوزه که به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره تبدیل شده است، اهمیت زیادی دارد، زیرا بر تصمیم گیری و پتانسیل حل مسئله برای تولید محصولات مدرن تاثیر گذاشته و همچنین گرایش و تمایلات کاربران را شکل می دهد. امروز ما توجه خود را به یکی از محبوب ترین سبک های طراحی گرافیک مدرن به نام طراحی فلت متمرکز خواهیم کرد.امروز در مرجع آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش تجربه کاربری فارسی با مختصری در خصوص طراحی فلت در خدمت شما هستیم.

تعریف طراحی فلت

اصطلاح «طراحی فلت» به طرح هایی با اهداف و وظایف متعدد و با ویژگی های سَبکی مشترک، اطلاق می شود. طراحی فلت، سبکی است که جایگاه گسترده و متنوع خود را در هنر دیجیتال به دست آورده و به استفاده مینیمالیستی یا حداقلی (minimalistic) و مختصر از ابزار های بصری معنی دار مشهور است. امروزه این اصطلاح به علت سادگی در هارمونی به عنوان مبنای رویکرد این طراحی، به عنوان واژه مخالف «طراحی غنی» یاهمان Rich Design به شکل گسترده استفاده می شود و در مقابل آن قرار می گیرد. برجسته ترین ویژگی که در واقع الهام بخش نام این روند است، استفاده از جزئیات بصری دو بعدی فلت (مسطح) در مقایسه با تصاویر واقعی اسکومورفیک(skeuomorphic) است. طراحی فلت در طی سال های گذشته به شکل فعال توسعه داشته و زمینه های بیشتری را در طراحی گرافیک در بر گرفته و هنوز هم در زمینه طراحی دیجیتال برای طراحی UI(رابط کاربری) وبسایت ها و اپلیکیشن ها وسیع ترین و متنوع ترین کاربرد را دارد. این روش طراحی به عنوان سبکی مناسب برای افزایش قابلیت استفاده و هماهنگی بصری رابط کاربری به حساب می آید.

تعریف طراحی فلت

حتما بخوانید:  قدرت طراحی مینیمال (Minimal) در طراحی UI(رابط کاربری)

 

خاستگاه طراحی فلت

بدیهی است، طراحی فلت از آسمان ظاهر نشده است. ریشه های آن در سبک سوئیسی قرار دارند. سبک سوئیسی، به عنوان سبک بین المللی تایپوگرافی یا به اختصار سبک بین المللی نیز شناخته می شود. این سبک در دهه ۱۹۲۰ ایجاد شده و با انتقاد روبرو شد، در دهه ۱۹۴۰-۵۰ در طراحی گرافیکی در سوئیس استفاده شده، و در اواسط قرن بیستم تبدیل به اصل مهم طراحی گرافیکی در سراسر جهان شد. رهبران این جنبش خلاقانه، ژوزف مولر بروکمن( Josef Müller-Brockmann،) نماینده دانشکده هنر زوریخ، و آرمین هافمن از دانشکده طراحی بازل سویس بودند. به گفته وبسایت Design Is History، شرح مختصری از ویژگی های کلیدی این سبک به این شرح است: “… این سبک به سادگی، خوانایی و بی طرفی گرایش دارد. از موارد رایج در این سبک، استفاده از تایپوگرافی سنز سریف، شبکه ها و طرح های نامتقارن است. همچنین ترکیبی از تایپوگرافی و عکاسی به عنوان راه های ارتباط بصری استفاده می شوند. »

طراحی فلت طراحی فلت طراحی فلت

 

حتما بخوانید:  آموزش تایپوگرافی در UI | اصول تایپوگرافی برای مبتدیان

پوسترهایی که برای نمونه های طراحی فلت در اینجا ارائه شده اند، نشان می دهند که طرفداران این سبک، فرم های ساده، فونت های بولد با سطح خوانایی بالا، ترکیب جزئیات به شکل هارمونیک و هندسی، تصاویر فلت و سلسله مراتب واضح بصری را دوست دارند. این امر بلافاصله در کشورهای مختلف جهان محبوب و محبوب تر شد و در هنر قرن بیست و یکم جایگاه جدیدی به دست آورد.

حتما بخوانید:  سلسله مراتب بصری (Visual Hierarchy) چیست؟

با وجود اینکه این سبک نمود های مختلفی در زمینه طراحی بصری در چاپ، مانند پوستر، تمبر، کارت پستال، جلد کتاب، مجله و غیره دارد، اما افق های خود را در حوزه طراحی دیجیتال، بویژه در حوزه طراحی UI(رابط کاربری) توسعه داده است. اپلیکیشن ها و وبسایت ها چشم انداز شگفت انگیز و کارآمدی را برای این رویکرد مینیمالیستی و کاربردی، در زمینه طراحی ایجاد کرده اند. این سبک به نام “طراحی فلت” شناخته شد که به سرعت محبوب شده و رویکرد جدیدی را در طراحی گرافیک، در مقابل skeuomorphism و “طراحی غنی” آغاز کرد.

اولین قدم برای افزایش محبوبیت رابط کاربری فلت در محصولات دیجیتال، توسط مایکروسافت با ارائه سبک جدید و فلت و مینیمالیستی از محصولاتشان برداشته شد: این جنبش در اوایل سال ۲۰۰۰ شروع و سپس در سال ۲۰۱۰ به طور گسترده ای در محصولات، مخصوصا در طراحی رابط کاربری گوشیهای با سیستم عامل ویندوز فون ۷، اعمال شد. ویژگی های اساسی طراحی فلت مانند اشکال بصری ساده، متون واضح و روشن، رنگ های متفاوت و مسطح، سایه های طولانی، عدم وجود جزئیات و بافت (تکسچر) پیچیده، موجب پیشرفت بیشتر سبک طراحی فلت در سال ۲۰۱۳، شد چرا که کمپانی اپل هم در طراحی نسخه iOS7 از این سبک طراحی استفاده کرد. همچنین می توان گفت برخی از اصول کلیدی طراحی فلت در material Design گوگل، وارد شد.

طراحی فلت

ویژگی های اساسی و برجسته طراحی فلت عبارتند از:

  • سادگی اجزا و عناصر
  • مینیمالیسم
  • قابلیت عملکرد بالا
  • تایپوگرافی بولد و واضح
  • سلسله مراتب واضح و دقیق بصری
  • توجه دقیق به جزئیات
  • استفاده هوشمندانه از رنگ های روشن و کنتراست برای درک بصری سریع
  • اجتناب از بافت (Texture(، گرادینت و اشکال پیچیده
  • اجرای اصول طراحی شبکه ای (گرید)با رویکرد تعادل بصری.

طراحی فلت

 

حتما بخوانید:  مثال هایی از کنتراست در UI(رابط کاربری)

مزایای طراحی فلت

طراحی فلت مزایایی دارد که در محبوبیت و تنوع آن در طراحی دیجیتال موثر است و بر روند طراحی چاپ مدرن نیز تاثیر می گذارد. از جمله مهمترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوانایی
  • سلسله مراتب بصری واضح از طریق اشکال، رنگ ها و فونت ها
  • پشتیبانی موثر از نویگیشن سریع و بصری، در رابط کاربری
  • قابلیت تنظیم آسان از نظر طراحی Responsive
  • خوانایی مناسب بر روی صفحه نمایش های مختلف
  • استفاده آسان توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان و توسعه محصولات سبک و کم حجم تر

حتما بخوانید:  مقایسه طراحی Responsive و Adaptive

 

زمینه های کاربرد طراحی فلت

وایر فریمینگ در تجربه کاربری(UX)

حتی در اولین مرحله از تولید پروژه اصلی، منطق و اصول طراحی فلت شانس ابراز وجود دارند. ابزار طراحی دیجیتال و نرم افزاری مورد استفاده در این مرحله حیاتی، طراحان را قادر می سازد تا طرح ساده ای از تمام صفحات اپلیکیشن یا وبسایت را به مشتریان و تیم ارائه داده، این عملکرد ساده و ابتدایی نشان ویژگی کلیدی طراحی فلت یعنی سادگی در کاربرد و تجسم است. در تولید وایرفریم ها از رنگ های ساده استفاده می شود و موقعیت عناصر مختلف مانند دکمه ها، منوها و … به سادگی نمایش داده می شود. دلیل استفاده از طراحی فلت در وایرفریمینگ سرعت بالا و سادگی آن می باشد.

طراحی رابط کاربری (UI)

یکی از مهمترین زمینه های کاربردی طراحی فلت، طراحی رابط کاربری می باشد که این مورد به دلیل سادگی این نوع طراحی و تعامل خوب کاربران نسبت به آن و همچنین ویژگی های مثبت آن برای توسعه دهندگان می باشد.

از طراحی فلت در قسمت های مختلف رابط کاربری مانند المان های اولیه، کاراکترها، آیکون ها و… استفاده می شود که نمونه هایی از کاربرد طراحی فلت در طراحی UI(رابط کاربری) را در زیر می بینیم.

استفاده در تعامل با کاربر:

با توجه به سادگی المان ها در طراحی فلت، باز بودن دست توسعه دهندگان در این سبک از طراحی باعث شده است، در مواردی که احتیاج است رابط کاربری به کاربر واکنش نشان دهد، رایج ترین سبک طراحی استفاده شده همان طراحی فلت است که در زیر نمونه های بسیار زیبایی از آن را می بینید.

حتما بخوانید:  مبانی طراحی تعاملی (Interaction Design)

 

عناصر و آیکون های رابط کاربری:

سادگی و رنگ پذیری فوق العاده المان ها در طراحی فلت، امکان استفاده از آنها در سایزها و ابعاد مختلف در طراحی رسپانسیو و انعطاف در استفاده از این سبک از طراحی توسط نرم افزارهای طراحی به ساده ترین شکل ممکن، باعث شده است بیشتر المان ها و عناصر رابط کاربری عموم اپلیکیشن ها و وبسایت ها سمت و سوی طراحی فلت را داشته باشند.

تصاویر رابط کاربری:

با توجه به حجم بسیار کمتر خروجی طراحی فلت نسبت به تصاویر واقعی، و همچنین تعاملی که کاربران با سادگی نمونه های طراحی شده توسط این سبک طراحی دارند، برای طراحی Emptystate ها، تصاویر محصولات، تصاویر پس زمینه و انواع کارت ها و باکس ها، طراحی فلت کاملا رایج و مرسوم می باشد.

کاربرد در تصویر سازی مفهومی:

کاربرد طراحی فلت در این نوع تصویر سازی به محصولات دیجیتال کمک مضاعف ارائه داده و معمولا از لحاظ جزئیات و برآورده سازی نیازهای زیباشناختی کاربران بهتر عمل کرده، و باکاربر ارتباط خوبی برقرار می کند.

کاربرد در امور گرافیکی چاپی:

اهداف متنوع طراحی مدرن فلت و محبوبیت روز افزون آن در محصولات دیجیتال روزمره، سایر زمینه های طراحی، به ویژه طراحی محصولات چاپی مانند پوسترها و جلد کتاب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

طراحی برندینگ:

امروزه، حوزه طراحی برندینگ نیز به خوبی از اصول طراحی فلت استفاده می کند، به دلایلی همچون: ظاهر شیک، انعطاف پذیری ، توان ارایه محتوا در انواع محصولات، پشتیبانی عالی از وبسایت ها و اپلیکیشن هاو… طراحی فلت در برندینگ اغلب به شکل آرم و لوگو به کار می رود.

تمام حقایق و مزایای ذکر شده در مورد طراحی فلت، به این معنی نیست که این سبک بر سایر رویکردهای طراحی برتری دارد. هر سبکی دارای نقاط قوت و ضعف مربوط به خود است. با این حال، طراحی فلت، با توازن هماهنگ بین زیبایی و عملکرد، دیدگاه جدیدی را به ویژه در زمینه راهکارهای طراحی کاربر محور، ایجاد کرده است.

در مقالات بعدی آموزش طراحی ، با آموزش نحوه کاربرد طراحی فلت در طرح ها و مبانی استفاده از آن ، در مرجع آموزش رابط کاربری و آموزش UX(تجربه کاربری) آشنا خواهید شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 939 views بار دسته بندی : رابط کاربری (UI) تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.