فروش آنلاین فایل تاثیر UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) بر SEO را جدی بگیرید!َ - کنفرانس ux

اگر این مقاله را می خوانید قطعا از افراد علاقه مند به حوزه فناوری اطلاعات هستید و حتما می دانید که چه جنگی بر سر صفحه اول جستجوی گوگل وجود دارد. بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو که به اختصار SEO نامیده می شود از مهمترین معیارهای موفقیت یک محصول می باشد چرا که دقیقا  جایی حضور پیدا می کنید که مشتری به دنبال شماست!

برای رسیدن به رتبه های برتر در موتورهای جستجو باید پارامترهای مختلفی را رعایت کنید که قطعا در حوصله وبسایت ما نیست اما می خواهیم در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش UX از مرجع آموزش طراحی رابط کاربری و آموزش تجربه کاربری به جنبه هایی از تاثیر UI(رابط کاربری) و UX(تجربه کاربری) بر SEO وبسایت ها بپردازیم.

۱-اپلیکیشن ها و وبسایت ها را تا حد ممکن سریع و سبک طراحی کنید.

وقت آن رسیده است که کسب و کارها با برخی واقعیت ها روبرو شوند. شرکت های برتر توسعه اپلیکیشن همیشه اهمیت سرعت را به مشتریان خود یادآوری می کنند. به عبارت دیگر، یک سایت یا اپلیکیشن باید به سرعت بارگذاری شده و کاربر بتواند هنگام کار کردن با آن به سادگی بین صفحات آن پیمایش کند. اگر یک سایت یا اپلیکیشن به سرعت بارگذاری نشود، در رتبه بندی موتورهای جستجو جایگاه خوبی نخواهد داشت. در حقیقت، سایت های سنگین و با سرعت پایین ممکن است هرگز قادر به جبران این شکست نباشند.

بالا رفتن در رتبه بندی موتورهای جستجو فوق العاده چالش برانگیز است، این رتبه بندی یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در میان تمام عوامل است در واقع میزان محبویت یک وبسایت در موتورهای جستجو مستقیما روی بسیاری از موارد از جمله فروش و… تاثیر خواهد داشت. کسانی که وقت خود را برای استخدام طراحان متخصص برای طراحی رابط کاربری(UI) و تجربه کاربری(UX) مناسب صرف می کنند، همیشه نسبت به دیگران موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد.

البته نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر بگیرید این است که یک طراحی سبک به معنای زیبا نبودن نیست یعنی نباید به بهانه افزایش سرعت محصول تمام جذابیت های بصری آن را حذف کنید! تصور کنید یک وبسایت فوق العاده سریع پیش روی شماست که به طرز عجیبی زشت طراحی شده است. چه حسی نسبت به آن دارید؟ پس سعی کنید بین زیبایی و سبک بودن محصول توازن برقرار کنید.

۲-نویگیشن و پیمایش در محصول را برای کاربران آسان کنید.

از مهمترین جنبه های تاثیر UI و UX بر SEO، نویگیشن محصول است. بسیاری از سایت ها و یا وب اپ ها قبل از رشد، از بین می روند چرا که استفاده از آنها آسان نیست. مطمئن شوید که منوهای محصول شما فاقد اطلاعات اضافی هستند و گیج کننده نیستند. همچنین مطمئن شوید که تمام اطلاعات لازم برای پیمایش کاربران در محصول شما وجود دارد. کاربران کاملا باید بدانند که روی چه نقاطی کلیک کنند، در چه صفحه ای قرار دارند و چه صفحاتی را بازدید کرده اند.

وجود یک نوار جستجو نیز جزو بایدهای اجباری است. نوار جستجو باعث می شود بازدیدکنندگان بیش از حد وقت خود را هدر ندهند. تمام منو ها باید به آسانی قابل درک باشند. اگر این گونه نیست، کاربران تشویق به رفتن به وبسایت های رقبای شما خواهند شد. گوگل به سایت هایی که استفاده از آنها سخت بوده و هرگز در بالای رتبه بندی جستجو قرار نخواهند گرفت، اهمیتی نمی دهد. گیج کننده بودن یک وبسایت و سخت بودن کار با آن باعث ترک سریع آن توسط کاربر خواهد شد و این مورد، برای موتورهای جستجو و در راس آن ها گوگل، یک امتیاز منفی برای محصول شماست.

پیشنهاد می شود برای طراحی نویگیشن بهتر، مقاله قانون میلر، مهمترین قانونی که طراحان رابط کاربری می شکنند را بخوانید.

حتما بخوانید:  قانون میلر | مهمترین قانون UX(تجربه کاربری) که همه آن را می شکنند!

تاثیر UI و UX بر SEO

۳-عناوین و هدینگ ها را جدی بگیرید.

اگر اهل نوشتن مقاله در وبسایت ها و سئو کردن آن ها باشید می دانید که تگ های هدینگ یا عنوان که به نام H1 تا H6 شناخته می شوند بسیار مهم هستند. زمانی که نوبت طراحی سایت و اپلیکیشن شود، عموما عناوین قسمت های مختلف برای طراحان به عنوان یکی از موارد اصلی و ضروری مورد توجه قرار نمی گیرند. با این حال، این عناوین نقشه راهی هستند که کاربر می تواند روی آن حساب کند. طراحان رابط کاربری(UI) و تجربه کاربری(UX) که تمایل به صرف زمان برای در نظر گرفتن اصطلاحات و مفاهیم این فرآیند را دارند، همیشه سطح موفقیت بیشتری را تجربه خواهند کرد. سرفصل های به خوبی طراحی نشده، به طور قابل توجهی به رتبه بندی موتور جستجو لطمه خواهند زد.

در این گونه موارد خزنده های موتور جستجو به آسانی قادر به درک هدف یک سایت نیستند. عناوین مناسب می تواند به ربات های موتور جستجو در فهم بهتر مطالب وبسایت شما کمک کند. در یک سایت یا اپلیکیشن از عناوین یا برچسب های بیش از حد استفاده نکنید. چرا که شما قرار است محصول را برای کاربر تولید کنید نه موتور جستجو!

۴-مدت زمان حضور کاربر در وبسایت را طولانی کنید.

جنبه مهم تاثیر UI و UX بر SEO یک وبسایت درگیر کردن کاربر با آن است. یک سایت یا اپلیکیشن که به خوبی طراحی شده همیشه بازدیدکنندگان را به خود جذب خواهد کرد، اما این افراد تا چه مدتی مایل به ماندن هستند؟ این همان سوال اصلی است که باید پاسخ داده شود. هر سایت یا اپلیکیشنی باید محتوای جذابی را ارائه دهد. پس از آن، طیف گسترده ای از عوامل دیگر در رابطه با رتبه بندی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. هر شرکتی که به دنبال ارائه محصولات و خدمات می باشد تمایل دارد مدت زمان حضور کاربر در وبسایت خود را افزایش دهد.

هرچه مشتری زمان بیشتری را در سایت یا اپلیکیشن شما صرف کند، بیشتر مایل به شنیدن پیامی است که شما ارائه می دهید. ابزارهای آنالیتیک گوگل سایت هایی که کاربران مدت زمان بیشتری را در آن سپری می کنند، را با علاقه بیشتری بررسی می کنند. اگر بخواهیم یک نمونه ساده از درگیر کردن کاربران در وبسایت ارایه دهیم، می توانید در مقالات وبسایت خود باکس هایی را قرار دهید که کاربران را ترغیب به خواندن مطالب مشابه کند.

۵-تا می توانید باعث کاهش نرخ بازگشت شوید.

فرض کنید که شما برای مطلب خاصی در گوگل جستجو کرده اید، با باز شدن وبسایت مورد نظر سریعا آن را می بندید چرا که به دلایلی از جمله طراحی نامناسب یا رسپانسیو نبودن صفحه، انتظارات شما را براورده نکرده است در این لحظه شما باعث افزایش نرخ بازگشت یا Bounce Rate آن وبسایت شده اید.

وب سایت ها و اپلیکیشن به دلایل مختلفی توسط کاربران کنار گذاشته می شوند. خوشبختانه کسانی که به طراحی رابط کاربر و طراحی تجربه کاربر توجه خاصی دارند قادر خواهند بود از تمام این مشکلات معمول جلوگیری کنند.

هرچه ضریب بازگشت پایین تر باشد، بهتر است. سازمان دهی محتوا یکی از مهم ترین جنبه های این معادله است. قبلا طی همین مقاله اشاره ای کوتاه به این مساله داشتیم. طراحی صفحات فرود برای ارایه محتوا نیز ضریب بازگشت را کاهش داده و محبوبیت وبسایت شما را برای موتورهای جتسجو افزایش می دهد. رسپانسیو بودن یک سایت هم در کاهش نرخ بازگشت آن بسیار موثر است.

تاثیر UI و UX بر SEO

سعی کردیم در این مقاله از سری مقالات آموزش طراحی UI و آموزش UX نکات کلی ای را در خصوص تاثیر UI و UX بر SEOی وبسایت ها مطرح کنیم. ملاک های مطرح شده در این مقاله از جمله مهمترین نکات موثر در سئو بودند که می توانید با صرف خلاقیت در خصوص موارد مطرح شده، حین فرایند طراحی رابط و تجربه کاربری محصول، باعث بهبود SEO آن شوید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : برنامه نویسی تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.